Prvý elektrický športiak s hmotnosťou menšou ako tisíc kg
Zdroj obrázku: TS Server.sk
Hmotnosť 950 kg, výkon 150 kW, a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a maximálna rýchlosť 200 km/h – to sú stručné údaje o elektrickom Elise, ktorý predstavila spoločnosť Evonik Industries na Bochumer Car-Symposium.
„Týmto vozidlom chceme ukázať automobilovému priemyslu, čo všetko je možné vďaka našej chemickej expertíze,“ vyhlásil
Klaus Hedrich, vedúci
Automotive Industry Teams Evonik. Inovatívna technológia ukladania elektrickej energie, ľahké komponenty a pneumatiky so zníženým valivým odporom sa uplatnili v konštrukcii
Evonik Lightweight Elise-E a zabezpečili, že takýto športiak dosiahol prvý raz hmotnosť menej ako tisíc kilogramov.
Evonik Lightweight Elise-E využíva diely vyrobených špeciálnou chémiou a vyzretej technológie britského automobilu Lotus Elise. Potrebnú elektrickú energiu zabezpečujú akumulátory typu Li-Ion s jedinečnou technológiou Cerio. Jadrom týchto akumulátorov sú keramické separátory Separion, ktorých hrúbka je mimoriadne malá a tepelná odolnosť naopak mimoriadne veľká. Separátory, ktoré spoľahlivo oddeľujú anódy od katód, sú základom vysokej kapacity, spoľahlivosti a dlhej životnosti.
Karoséria
Evonik Lightweight Elise-E je optimalizovaná na zníženie hmotnosti. Sendvičová konštrukcia dielov je založená na štruktúrovanej pene
Rohacell a uhlíkových vlákien, čím sa podarilo znížiť jej hmotnosť o 60 až 70 percent v porovnaní s karosériou vyrobenou z oceľových plechov. Pritom
Evonik prvý raz použil technológiu injekčného vstrekovania na základe vytvrdzovacej technológie
Vestamin. Okrem uvedenej redukcii hmotnosti k zníženiu váhy vozidla prispeli aj sklá z excelentného materiálu
Transparenz, ktorý sa vyznačuje dobrou odolnosťou voči počasiu, príjemnou akustikou a vynikajúcou
tvarovateľnosťou.
K zníženiu energetickej náročnosti
Evonik Lightweight Elise-E prispievajú aj špeciálne pneumatiky so zníženým valivým odporom, ktorých základom sú materiály
Silica Ultrasil a
Silan Si 363 z vlastnej produkcie. Valivý odpor dosahuje o 20 percent zníženú hodnotu čo prispelo k zredukovaniu energetickej náročnosti vozidla o cca päť percent.