V roku 2013 zahynulo na cestách 223 ľudí, čo je ešte o 73 osôb menej ako v prvom rekordnom roku 2012.
Zdroj obrázku: SXC/free
Na slovenských cestách zahynulo minulý rok historicky najmenej ľudí. Obetí bolo 223, čo je ešte o 73 osôb menej ako v roku 2012. „Slovensko má za sebou v prípade bezpečnosti na cestách opäť rekordný rok, na našich cestách zomrelo najmenej ľudí v histórii Slovenskej republiky,“ vyhlásil na tlačovej besede minister vnútra Robert Kaliňák. Najviac ľudí zomrelo vlani v Žilinskom kraji (40), a najmenej v Bratislavskom kraji (15). Z celkového počtu obetí bolo 64 chodcov, cyklistov bolo 17.
Vlani sa stalo 13 570 dopravných nehôd, medziročne o 375 menej. Oproti predchádzajúcemu roku klesol aj počet ľudí, ktorí si z nehôd odnášali následky na zdraví. Ťažko zranených bolo o 78 menej, ľahko sa zranilo o 86 ľudí menej.
„Teší ma, že následky klesli, lebo to je najdôležitejší faktor - ľudské zdravie a život,“ povedal policajný prezident
Tibor Gašpar. Zároveň vyzdvihol policajtov, ktorí dokázali pomôcť zraneným do príchodu záchranárov.
Podľa ministra
Kaliňáka existuje niekoľko dôvodov, prečo úmrtnosť na cestách klesá. Prvým je novela zákona o cestnej premávke platná od roku 2009 ako aj práca polície.
„Bolo viac dopravno-bezpečnostných akcií, policajti boli naozaj viditeľní na tých najkritickejších úsekoch,“ hodnotil
Kaliňák. Ďalším faktorom je podľa neho práca hasičov a záchranárov, ktorí dokážu zmierniť následky tým, že sú rýchlejšie na mieste nehody. Úlohu pri znižovaní počtu obetí na cestách zohráva aj kvalita cestnej infraštruktúry.
„Súťaže, ktoré by mali byť vyhodnotené v najbližších týždňoch, budú znamenať rozostavanie sto nových kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedol minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja
Ján Počiatek. Podľa jeho slov je tiež plán zmodernizovať stovky kilometrov ciest prvej triedy.
V tomto roku chcú policajti začať viac využívať inštitút objektívnej zodpovednosti, aj keď zariadení na automatické spracovávanie priestupkov je málo.
„Mienime skutočne zavádzať aj objektívnu zodpovednosť, aj keď len v poloautomatickom režime,“ prezradil policajný šéf
Gašpar. Policajti plánujú využívať tú techniku, ktorú zatiaľ majú a zamerať ju na rizikové úseky, teda najmä cesty 1. a 2. triedy.
„Chceme nechať monitorovať premávku a následne to ľudskou silou vyhodnocovať,“ priblížil
Gašpar s tým, že mnohí vodiči sa tak môžu pripraviť na to, že nebudú zastavení hliadkou, ale zásielka o pokute im príde domov.
„Spolieham sa aj na psychologický efekt,“ dodal
Gašpar.