Trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb.
Zdroj obrázku: SXC/free
Limity hlučnosti pre motorové vozidlá budú pre ochranu zdravia občanov Európskej únie znížené, stane sa tak na základe legislatívy, ktorú dnes schválil Európsky parlament. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedla Soňa Miháliková Mellak z Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku, poslanci tiež odporučili zaviesť systém označovania hlukových emisií nových automobilov a nastaviť štandardy minimálnej hlučnosti hybridných vozidiel a elektromobilov tak, aby ich chodci dokázali zaregistrovať. Trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb. Podľa odhadov Európskej agentúry pre životné prostredie je polovica obyvateľstva miest vystavená hladine hluku nad úrovňou 55 decibelov.
"Škodlivý vplyv hluku z dopravy je vedecky dokázaný, tento legislatívny návrh sa však zaoberá výlučne hlukom motora. Môj prístup bol od začiatku komplexnejší, pretože sa musíme venovať aj ďalším faktorom, akými sú kvalita cestného asfaltu, aerodynamika a pneumatiky," uviedol europoslanec Miroslav Osuský. Navrhovaná legislatíva by v prípade jej odobrenia členskými štátmi zaviedla nové limity v rozmedzí šiestich až ôsmich rokov. Prvá fáza by sa týkala výlučne typového schvaľovania nových vozidiel, počas druhej by limity začali platiť pre všetky nové vozidlá na trhu. Limity pre štandardné vozidlá by mali byť znížené zo súčasných 74 na 68 decibelov. Vozidlá so silnejším motorom by mohli byť hlučnejšie maximálne o dva až šesť decibelov v závislosti od pomeru ich výkonu k hmotnosti. Limity pre najvýkonnejšie a zároveň najťažšie nákladné automobily by však podľa poslancov mali byť ponechané na úrovni 81 decibelov.
Údaje o hladinách hluku nových vozidiel majú byť prístupné pre potenciálnych zákazníkov na predajnom mieste, ako aj v technických propagačných materiáloch, uvádza sa v uznesení. Parlament tiež navrhuje nový systém označovania vozidiel, ktorý by spotrebiteľov informoval o emisiách hluku. Založený by mal byť na už existujúcich systémoch, ktoré poskytujú základný prehľad napríklad o emisiách CO2, spotrebe paliva či hlučnosti pneumatík. Poslanci tiež podľa
Mihálikovej Mellek vyjadrili znepokojenie nad nebezpečenstvom, ktoré pre chodcov predstavujú tiché elektrické a hybridné vozidlá.
"Parlament preto navrhuje zaviesť štandardy minimálnej hlučnosti vozidiel, ktorú by mali generovať akustické systémy na signalizáciu približujúceho sa vozidla," dodala.
"Zníženie hladiny hluku motorových vozidiel prispeje k zlepšeniu zdravia populácie. Musíme však dbať aj na ohrozené skupiny, akými sú nevidiaci a slabozrakí, pretože tichosť elektrických a hybridných vozidiel pre nich predstavuje nebezpečenstvo," uviedol europoslanec
Miroslav Mikolášik s tým, že preto podporuje povinnosť inštalácie akustického výstražného systému.