Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 26. mája 2017, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Turbo, Porsche Turbo

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.07.2007

Milujem čísla začínajúce na 3. Môj objem je 3600cm3. Výkon 353kW. Maximálna rýchlosť 310 km/h. Zrýchlenie z nuly na sto za 3.7 sekundy (s tiptronicom, bez neho 3.9) a nakoniec aj pružné zrýchlenie z 80 na 120 – 3.3 sekundy.
Turbo, Porsche Turbo
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Milujem čísla začínajúce na 3. Môj objem je 3600cm3. Výkon 353kW. Maximálna rýchlosť 310 km/h. Zrýchlenie z nuly na sto za 3.7 sekundy (s tiptronicom, bez neho 3.9) a nakoniec aj pružné zrýchlenie z 80 na 120 – 3.3 sekundy.

Len čísla? 3 dni s týmto autom môžeme zaradiť medzi tie najkrajšie automobilové zážitky pre každého milovníka štyroch kolies. Ako vždy, všetko sa to začalo kľúčikom. Jednoduchým, šedým, v klasickom tele s malým logom Porsche. Žiadna vyskakovačka, ako to je dnes v móde. Klasika. Niektoré veci by sa jednoducho meniť nemali.

A rovnako to je aj s autom. Aj napriek evidentnému pokroku dizajnu súčasného modelu oproti pôvodnej 911tke ostal základný tvar zachovaný. Samozrejme, v prípade modelu Turbo sú zmeny o čosi výraznejšie. Široké zadné blatníky, rozmerné vysúvacie krídlo, obrovské otvory na prívod vzduchu k motoru, iný predný nárazník, kolesá a ďalších pár zmien ho dokonale odlišuje od ostatných modelov 911tky. Rešpekt, to je presne to, čo ma napadlo ako prvé, keď som ho zbadal. A samozrejme úcta. Tieto autá boli na trhu dávno pred mojím narodením. A už vtedy im patril svet. Svojim tvarom vzrušovali, zvukom fascinovali, no niektorých, vďaka “nesprávnej konfigurácií (motor vzadu, pohon zadných kolies)” aj odrádzali. Dnes, nariek stale rastúcemu počtu predaných kusov (u nás najmä vďaka obľúbenému mestskému približovadlu s menom Cayenne), si však Porsche stale drží image exkluzívnych športových áut, športiakov, superšportiakov. Aj keď ich je vidno stale viac aj na našich cestách, stale patria medzi elitu automobilových snov mnohých z nás.

Porsche 911. Dnes ho tu máme v jeho doteraz najsiľnejšej podobe (Porsche GT2 predstavené včera ho tromflo o pár koní). Nenápadné označenie Turbo temer zanikne na jeho obrovskom zadku, obzvlášť v testovanej tmavej farbe. Obrovskom, avšak ukrývajúcom to najdôležitejšie. 3.6 litrový plochý boxer, ktorý vďaka systému VGT – variabilnej geometrií turbíny dokáže z motora vydolovať litrový výkon až 133 koní a pritom si zachovať aj vynikajúci rozsah využitia maximálneho krútiaceho momentu. Jeho hodnota 620Nm tak dokáže omráčiť kedykoľvek od 1950 do 5000 otáčok a s príplatkovým Sports Chrono Paket-om pri krátkodobej funkcií overboost, ktorá dočasne zvýši tlak turba o 0.2 baru, posádku tlačí do sedadieľ až 680Nm. Vďaka jeho aktivácií (tlačidlom sport na stredovej konzole) tak napríklad dokážete zrýchliť z 80kilometrovej rýchlosti na diaľničnú stodvadsiatku za skoro nemožných 3.5 sekundy s manuálnou prevodovkou, či 3.3 sekundy s tiptronicom.

To sú však informácie, ktoré si nájdete kdekoľvek na internete. Nenájdete tam však pocity, ktoré vás zahltia po nastúpení. Už len usadnutie do jednoduchých koženných sedadiel s výborným rozsahom nastavenia vykúzli prvý úsmev. Zabuchnutie dverí (nie sú nejaké ľahké?) a pohľad dopredu cez volant, kapotu a hrb predstavujúci kryt ľavého svetla tlačí temnú myšlienku z pozadia.. Sedím v Porsche. Rukou skúmate materiály. Koža na volante. Koža na prístrojovej dosky, krásne obšitá okolo stopiek príplatkového paketu Sports Chrono, rytý znak na volante, tlačidlá Tiptronicu. Autorádio s tisícom malých tlačidiel (väčšinou ostane vypnuté, počas jazdy naň málokedy siahnete), ručná brdza, volič automatickej prevodovky. Všetko pôsobí akoby vytesané z kameňa. Nie je to pocit drahých a luxusných áut, ktoré sa honosia drevom, mramorom. Je to ozajstný kremeň, ktorý pevne drží. Prv, než však naštartujete, pokračujete v bádaní. Šedá koža vyzerá veľmi dobre na prístrojovej doske, ako aj celej prednej časti vozidla, no prvý pohľad na strop a do zadnej časti okamžite odkrýva priestor, kde sa šetrilo. Slnečná clona, ako aj kožou pokrytý strop za strešným oknom pôsobia mierne nemiestne, obzvlášť voľne natiahnutá koža medzi strešným a zadným oknom silne pripomína talianske automobily omnoho skoršieho dátumu narodenia. Rovnako ani hrubý koberec pod a medzi zadnými sedadlami svojou drsnotou (viete, ako sa to bude zle čistiť?) moc oku neulahodia, no nám to už je jedno. .

Otočením spomínaného kľúčika sa totiž rozoznie malý koncert. Benzínové čerpadlo, zvuk roztáčajúceho sa motora, a chroptivé zaburácanie sa pomaly ustáli do nervózneho voľnobehu. Auto vzbudzuje silný pocit stroja, ktorý okolo vás práve obživol (aj tie zvuky tomu nasvedčujú, vypnutie motora nasleduje totiž druhý koncert všetkých zastavujúcich sa súčiastok motora, čo je vskutku okúzľujúce – v dobrom) Rýchlo ešte nastaviť volant, posledné úpravy na sedadlách, spätných zrkadielkach a poriadne zatiahnúť pás. Volíme D a vyrážame. Prevodovka radí príjemne a rýchlo. Rozbieha sa na dvojke a trojku drží zaradenú väčšinu času. Veď sa len spoznávame. Motor si pradie svojím suchým boxeráckym chraptením a všetko je v poriadku. Začínate vnímať jeho tvrdosť, reakcie na volant, rastúce teplo od zadných sedadiel a po prvýkrát poriadne pridávate. STOP.

O 500 metrov ďalej s rozklepanými nohami zastavujete na červenej a len v diaľke vnímate pískanie karbónových kotúčov,ktoré prehlušuje tlkot srdca v spánkoch, krku a tesne pod žalúdkom. Rozmýšlate, kedy ste sa naposledy cítili podobne. Na centrifuge? Pri štarte lietadla? Keď ste v telke pozerali štart raketoplánu a vnímali zdeformované tváre pilotov? Určite nie. Na toto vás jednoducho nepripraví nič. Tých 500 metrov vám obrazne trvalo asi 2 sekundy, počas ktorých ste sa snažili udržať pravú nohu na plyne a rukami nepustiť volant. Je vám jasné, že sedadlo musí ísť bližšie a kolmejšie. Posmelení prvým zážitkom mačkáte tlačidlo šport a prevodovka po prvýkrát zaradí prvý prevodový stupeň. Chyba.

Prvých tisíc otáčok trvá zhruba asi tak 3 sekundy. Potom príde ticho. V ušiach zalahlo pri prvom nádychu hlučného sania, ktoré hltá asi tak tri metre kubické vzduchu za sekundu a preráža svojím zvukom aj výfuk , z ktorého cítite tlak plynov tlačiacich sa von celučičkým telom. Nepočujete ho. Cítite. Keď prevodovka radí štvrtý prevodový stupeň (tu je trošku cítiť jej vek, rýchlejšie radenie by naozaj bodlo – ale to by sa malo v budúcnosti zmeniť chystanou novou prevodovkou)a vy konečne zahliadnete ručičku tachometra (áno, práve preletela okolo dvojstovky), ktorá sa sa konečne dostala do zorného uhla si uvedomíte, že ste v meste. Nie, to nebolo viac, ako 20 sekúnd. To bolo menej. Výrazne.

Týmto momentom sa ale zmenil váš život navždy. Aj keď podobné zrýchľovanie a brzdenie nebudete zažívať každú chvíľu, Porsche Turbo zmení váš pohľad na rýchlosť dokonale. Zistíte, že s ním dokážete naozaj aj nemožné. Postupne, ako narastá aj vaša dôvera v toto auto zrýchľujete častejšie, brzdíte neskôr, zákruty meníte na nekonečné roviny. Skvelý PTM (porsche traction management), ktorý usmerňuje distribúciu sily medzi dve hnané nápravy vám dokonca dovolí mierny pretáčavý šmyk, no inokedy vám zase zbytočne do riadenia nezasahuje. A komunikujete spolu takmer neustále. Volantom prúdia toky informácií o smere kolies, rýchlosti, povrchu, dokonca aj teploty pneumatík. A najmä, plnosti nádrže. A aj keď sa to nezdá, nikto nie je dokonalý. Turbo je totiž precitlivelé na stav nádrže rovnako, ako ženy na peňaženku mladého vodiča v Porsche(toto auto zmení váš pohľad čiastočne aj na niektoré ženy , ale to sem asi nepatrí). S rastúcou rýchlosťou a klesajúcou hladinou paliva v nádrži totiž začínate pocitovať odľahčujúcu sa prednú nápravu a rastúcu nervozitu od predných kolies. Samozrejme, hovoríme o vyšších rýchlostiach, no v istých momentoch to dokáže byť problém. Preto výrazne doporučujeme nenechávať nádrž prázdnu viac ako do polovice, najmä ak sa chystáte na vaše obľúbené cesty. Ideálne je však využiť predný batožinový priestor a nosiť so sebou zopár ťažších predmetov. Môžu sa zísť.

Obzvlášť, ak budete mať podobné chúťky, ako my...Otestovať maximálku. V stručnosti, auto naozaj ide 310 km/h. Pravdu? To nebolo všetko. Otáčok, aj sily by motor mal. No kvalitných a rovných diaľničných úsekov je ako šafránu. Aj v takejto rýchlosti sa však auto správalo fantasticky. Samozrejme, ak by malo krídla, tak by vzlietlo, no jeho celková aerodynamika aj podvozok dokážu pravý opak a vy sa cítite...Ako? Na to mi slová nestačia dodnes. Pamatám si iba na pocit pri brzdení. Z tejto rýchlosti sme ubrzdili na cestovnú rýchlosť 100km/h takmer okamžite. Problémom bolo iba okamžité odkrvenie všetkých orgánov a snaha dostať oči späť do očných dôlkov, kam patria. Neuveriteľné. Rýchlosť, ako aj brzdy.

Keď už sme teda boli pri tej nádrži, Porsche je určite smädné. Ako moc? Aj napriek objemu 3.6 litra a prepĺňaniu turbodúchadlom si motor podľa nás nárokuje na adekvátne množstvo stravy. V meste pri dodržiavaní bežných limitov (veľmi ťažké predsavzatie) si Porsche zapýta v priemere celkom “skromných” 16 litrov. Ak si však sem tam potrebujete dupnúť aj v meste, 20 až 23 litrov na sto kilometrov je stale akceptovateľná hranica. Nezabúdajte na to, že mate pod pravou nohou 480 koní ! Situácia sa však radikálne zmení na diaľnici, alebo na cestách mimo mesto. Pri ustálenej jazde a v závislosti od rýchlosti (90-130km/h) si motor vypýta v priemere od 11 do 13 litrov – teda, pokiaľ sa držíte v otáčkach pod hranicou záberu turbodúchadla. Ak však radi cestujete vyššími rýchlosťami (na nemeckých diaľniciach ?), spotreba narastá vcelku utešene rýchlo. Aj tieto čísla si však treba premietnuť v súvislostiach. Auto má motor s veľkým objemom, turbo, automatickú prevodovku a pohon všetkých štyroch kolies, ďalej obrovské kolesá s číslom 305 vzadu a samozrejme krídlo s nezanedbateľným prítlakom. A je neskutočne rýchle ! Podľa mňa má na to plné právo a s radosťou sme mu tú jeho 98oktánovú potravu dopriali. Pumpári nás pár dní vskutku milovali.

A my Porsche. Iste, pre niekoho môže byť toto auto príliš tvrdé (Gallardo je o niečo priateľskejšie), príliš nepraktické (kúpte si Sharan), príliš nízke (máte radi off-road?), príliš drahé (za rýchlosť sa jednoducho platí ), no pre nikoho určite nebude pomalé. A vďaka pohonu všetkých štyroch kolies je aj celkom využiteľné za dažďa, alebo snehu. Teda, v prípade núdze. Ja by som to srdce ťahať Turbo von do snehu nemal. Ozaj, cena ešte niekoho zaujíma? Ak teda áno, začína na hranici piatich miliónov. Je to veľa? Za auto? Áno. Za vstupenku ozajstných superšportov? Rozhodne nie. Len netreba zabudnúť na príplatkový Sports Chrono Paket a keramické brzdy. Ale nechať manual ,Tiptronic je síce fajn, ale cítiť na ňom jeho vek. Počkal by som si teda na jeho novšiu generáciu, alebo zvolil radšej manuálnu prevodovku. A ešte malá poznámočka na úplny záver. Vnútorný priestor vozidla Porsche označuje ako 2+2. Podľa kritérií iných automobiliek by teda zadné sedadlá mali byť vhodné iba na nákup, no v Porsche sa zrejme rozhodli inak. Vzadu totiž dokážete odviezť aj ďalšie dve osoby. Síce v relatívnej pohode na nie veľmi dlhú vzdialenosť, ale predsa. Aj to niekedy poteší. Obzvlášť, ak plníte niekomu životný sen..




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


WPC home, s.r.o. je spoločnosť zaoberajúca sa d...
Vykonávame vyšetrenie biorezonančným skenerom D...



Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsa...
Predám kvalitnú športovú používanú strunovú tra...
Predám nový,nevybalený troj úrovňový čierny TV ...

Prijmeme do prac.pomeru zdravotníckeho asistent...
Hľadáme zváračov na prácu do ČR s nástupom IHNE...
Pracujeme pro stabilní a pořád rozvíjející se s...

13 000.00 €
Na predaj rodinný dom, rozloha 80 m2
76 990.00 €
Na predaj rodinný dom, rozloha 200 m2, balkón, ...
27 900.00 €
Na predaj poľnohospodársky pozemok, rozloha 3 0...



3 999.00 €
1 100.00 €
3 799.00 €


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Pieseň je prvou ukážkou z pripravovaného debutového album Shining, ktorý sa na trhu objaví v prvý jarný deň, teda 21. marca 2011.
pred 5 rokmi
Snímka s rozpočtom 300 miliónov čínskych juanov (v prepočte približne 37,6 milióna eur) bude mať svetovú premiéru 12. decembra na hongkonskom filmovom festivale.
pred 3 rokmi
Johnny Depp sa ako vedec snaží ísť za hranice možného a prepojiť ľudskú myseľ s nekonečným vesmírom umelej inteligencie...
pred rokmi
Dokument, ktorý začal ako otvorený portrét amerického športového hrdinu po jeho comebacku v roku 2009.
pred 5 rokmi
Mníchovský súd tak dal za pravdu juhonemeckému štátu Bavorsko, ktorý vlastní vydavateľské práva na kontroverznú knihu Mein Kampf
pred 8 rokmi
Je rok 2009 a meno Akon sa stalo synonymom kvalitnej čiernej muziky, roztancovaného hip-hopu a jeho tvorbu počuť z každého rádia.
pred 6 rokmi
Prestížne ocenenie webového portálu TripAdvisor.com získal tento hotel už druhý rok po sebe.
pred 5 rokmi
Ministerstvo vnútra v marci vyplatilo hasičom, policajtom, občianskym zamestnancom a záchranárom odmeny za kvalitné plnenie úloh v celkovej sume 5 404 450 eur.

 
 
 

Novinka od Imagine Dragons - Evolve už čoskoro!
Ak milujete skvelú hudbu, tak máme pre vás super novinku.
Novinka od Imagine Dragons - Evolve už čoskoro!
Novinka od Imagine Dragons - Evolve už čoskoro!
Ak milujete skvelú hudbu, tak máme pre vás super novinku.
Novinka od Imagine Dragons - Evolve už čoskoro!
Nový album IVANA MER Early Works
Prečítajte si viac o tomto albume.
Nový album IVANA MER Early Works
Jedna z najúspešnejších českých skupín Chinaski vydáva nový albumNení nám do pláče.
Produkcie sa opäť ujal Greg Haver, ktorý stojí i za mimoriadne úspešnou poslednou nahrávkou Rockfield.
Jedna z najúspešnejších českých skupín Chinaski vydáva nový albumNení nám do pláče.
Nový album PENTATONIX už čoskoro!
Už 7.apríla sa môžeme tešiť na novinku skupiny Pentatonix - PTX VOL.4-CLASSICS!
Nový album PENTATONIX už čoskoro!