Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 23. októbra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Subaru Impreza - sila nafty

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 31.03.2009

O naftovej Impreze sa hovorí už niekoľko rokov a tak, ako v prípade Porsche Cayenne.
Subaru Impreza - sila nafty
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

O naftovej Impreze sa hovorí už niekoľko rokov a tak, ako v prípade Porsche Cayenne, všetci sme vedeli, že to raz príde. Z Anglicka prenikali postupne zaručené informácie, dokonca niekoľko ľudí odprisahalo, že na vlastné oči videli priveľmi tichú Imprezu aj v blízkosti sídla Prodrive. Pravdou je, že sme museli čakať naozaj dlho. Absencia naftového motoru znevýhodňovala Subaru na európskom trhu výraznejšie najmä v posledných rokoch, obzvlášť pri väčších modeloch ako je Forester, či Legacy a tak hneď, ako Subaru svoj prvý boxerácky diesel vyvinulo, putoval pod ich kapoty. Impreza si musela chvíľu počkať a úlohu ekonomického auta do tohto času prebral základný model s jeden-a-pol litrovým motorom. Teda, motorčekom. To nebolo práve najšťastnejšie riešenie, keďže tento motor by bol možno dostatočný tak akurát pre Justy.

Dosť ale rečí, Impreza 2.0D dorazila aj ku nám, a podobne ako Forester, ide o majstra ticha. Nemá zmysel venovať sa veľmi dlho exteriéru. My sme si naňho zvykli rýchlo, najmä na modely WRX, či STi. Náš nafťáčik dostal do vienka aerodynamický paket (predný a zadný spojler, prahy), ktorý je súčasťou výbavy Sport a ktorý ho aspoň jemne ku takej WRXke približuje. Už len tie zadné svetlá vymeniť za niečo klasickejšie a budeme spokojní. A prečo majster ticha? Ak ste čítali našu recenziu na Forester, bude vám to jasné. Ak nie, tak vedzte, že sa s novým dvojlitrovým motorom spájajú isté problémy. Je ich naozaj viac. Prvý problém je, že pri konštantnej jazde diaľničnými limitmi, či mimo mesta spotrebu bez najväčších problémov stlačíte pod 5 litrov na sto kilometrov. S Imprezou! Druhý problém je vážnejší. Pokiaľ stojíte a máte už dostatočne zahriaty motor, môže sa vám stať, že budete mať pocit ako keby zhasol. Viackrát sme sa museli ubezpečiť pohľadom na otáčkomer, že všetko je v poriadku. Toľko k tým „vážnejším“ problémom.

Tým skutočným je interiér. Okrem toho, že sme počas jazdy zaznamenali isté pravidelné vŕzganie (to môže byť s vysokou pravdepodobnosťou iba prípad nášho novinárskeho auta, ktoré si preskáče naozaj veľa počas svojho života), jeho dizajn, ako aj materiály sú v dnešnej dobe naozaj nedostatočné. Vytýkať mu rozhodne nemôžeme ergonómiu, tá je úplne v poriadku. Ovládače sú prehľadné, dostupné a ľahko použiteľné, grafika prístrojov je dobre čitateľná v noci, ako aj počas dňa. V noci pôsobí v skutočnosti celý interiér oveľa lepšie. Palubný počítač by mohol mať aj viac funkcii a chýba nám ukazovateľ teploty kvapalín. Vo svojom okolí vodič nájde dostatok úložných priestorov. Okrem priestorov vo dverách je tu naozaj veľká schránka pred spolujazdcom, lakťová opierka, pred ktorou je ešte priestor na dva veľké nápoje s pitím a ďalší priestor pod centrálnou konzolou. Dôležité sú sedadlá – naše športové s výraznejšou bočnou podporou boli ideálne v chrbtovej oblasti, dajú sa vskutku dobre nastaviť a za volantom si nájdete rýchlo vhodnú pozíciu. Horšie to je s ich vedením v oblasti stehien, kde sú takmer ploché a v ostrejších zákrutách vaše nohy dobre nepodržia. Pekným detailom je aj štartovacie tlačidlo motora – nezvyklo umiestnené na ľavej strane – ktoré odštartuje tú malú naftovú senzáciu pod kapotou.

Výhody motoru typu boxer už dobre poznáme. Protibežné piesty eliminujú vibrácie, jeho plochosť umožňuje montáž na absolútnu spodnú hranicu podvozka, kde zase nízke ťažisko vplýva na jazdné vlastnosti. Vstrekovanie common-rail a naozaj dobré parametre (350Nm pri 1800 otáčkach a hlavne na diesel nízko položený maximálny výkon 110kW už pri 3600 otáčkach) napĺňajú spomenutú senzáciu pod kapotou. Mimochodom – umiestnenie chladiča stlačeného vzduchu pod kapotu ponechalo imprezácky „hrb“ na správnom mieste. Motoru je najlepšie tesne nad 1600 otáčkami, odkiaľ priam neúnavne tiahne (aj vďaka rozumnej hmotnosti vozidla) až po približne 4000 otáčok, ďalej to ani nemá zmysel. Lepšie je čo najrýchlejšie preradiť a nechať krútiaci moment auto postrčiť v ústrety veľmi zaujímavým rýchlostiam. Malý detail – prevodovke by pomohli o niečo málo kratšie prevody, či viac presnosti. Pri plnom záťahu sme sa do tretieho prevodu nie vždy trafili na prvýkrát. Inak ale nemáme výhrady. Ani k záťahu, ani k zaujímavej zvukovej kulise a už vôbec nie ku spotrebe. Dokonca aj pri veľkom a častom využívaní potenciálu agregátu sme sa podľa počítača nedostali cez 8.0 litrov na sto kilometrov, čo považujeme za veľmi dobrú hodnotu.

Motor je teda výborný, čo sme vedeli už aj predtým, no ako sa správa v karosérii Imprezy, to je to, čo nás zaujímalo najviac. Subaru to vždy vedelo s podvozkom. Vpredu McPherson, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie zaručujú veľmi dobrý jazdný komfort a hlavne, takmer neustály kontakt kolies s cestou. Ak sa k tomu pridá neustály pohon všetkých kolies, tento kontakt sa len upevňuje bez ohľadu na počasie. S nízkym ťažiskom je navyše auto veľmi stabilné na cestách aj na diaľnici. Verzia Sport má sériovo sedemnásťpalcové kolesá s neštandardným rozmerom 205/50, no ich vplyv je na správanie auta veľmi výrazný. Už dávno sme sa tak komfortne na sedemnástkach necítili, nerovnosti a veľké jamy budete najmä počuť, cítiť priveľmi nie. Základ teda je. No a motor, ten s Imprezou dokáže dve veci.

Dokáže s Imprezou (a s vašou pomocou) jazdiť ako úplne bežný rodinný hatchback. Motor je dostatočne pružný a nad 1500 otáčkami úplne potlačí aj akékoľvek naftové pazvuky a v prípade potreby je kedykoľvek ochotný ponúknuť svojich 350Nm na predbiehanie, či iba zrýchlenie. Podvozok bude tlmiť nerovnosti a pohon všetkých kolies bude vždy pripravený.. Pre istotu.. Posádka bude mať dostatok miesta vpredu, ako aj na zadných sedadlách, kde ale radšej usaďte maximálne dvoch dospelých cestujúcich, ak vám ide o ich komfort a do kufra sa zmestí 301 litrov batožiny. To nie je veľa a väčšina konkurentov ponúka viac miesta. Ak vám na batožine tak veľmi nezáleží, Impreza bude veľmi dobrým spoločníkom v meste, ako aj na dlhších cestách, kde pri častom využití tempomatu a šiesteho prevodu bude najmä šokovať svojou spotrebou a komfortom (Impreza !!!).

Dokáže však aj to druhé. To, čo robí Imprezu Imprezou. Rozprúdiť krv vo vašich žilách. Prvé spoločné chvíle nebudú ľahké. Budete sa musieť naučiť správne zaobchádzať s krútiacim momentom motora. Neraz sa vám stane, že uprostred zákruty zrazu dôjde výkon, bez zjavného zvukového sprievodu. To pravdepodobne skončíte s otáčkami za hranicou 4000 a musíte rýchlo – a hlavne presne preradiť. Podvozok s vypnutým (aj keď je ale zapnutý, zbytočne poplašene nezasahuje) protipreklzom bude výkon rozumne prenášať svoje sily na jednotlivé kolesá, nedotáčavosť je dobre (aj keď nie úplne) potlačená.. Pre odskúšanie šikovnosti tohto podvozku sú ideálne mokré cesty, kedy v zákrute ak podržíte plyn cítite, ako z prvotného náznaku šmýkania predných kolies zrazu začnú zaberať zadné a pretlačia vás zákrutou v pôvodne zamýšľanej stope.. Žiadne divoké drifty nečakajte, na to nemá motor dostatok síl, no nakoniec sa budete pohybovať aj tak poriadne rýchlo.. Nie tak, ako to poznajú majitelia wéeriksiek, alebo estéíčiek, ale dostatočne. A navyše, pohľad ponad typický hrb, z ktorého uniká horúci vzduch, je na nezaplatenie.

Je veľmi ťažké porovnávať Imprezu s inými autami. Je to auto, ktoré má vo svojom rodokmeni úžasnú históriu nielen v rallye, ale tiež množstvo dizajnových zmien, či rokmi overenú spoľahlivosť. Keď sa ale dostaneme k cene, nedá nám neporovnať. Nie kvalitu vypracovania, či iné vlastnosti, ale iba cenu. Tak napríklad Golf (žiadne osobné preferencie – auto je podobné veľkosťou, kufrom, ktorý ma väčší mierne a hlavne, predávajú ho aj s pohonom všetkých štyroch kolies) vo svojej súčasnej podobe môžete mať taktiež ako štvorkolku s naftovým dvojlitrom a výkonom 105kW (140koní). Za jeho základnú verziu Trendline zaplatíte 21 820Eur, ale to by nebolo tak celkom fér. Impreza je vskutku dobre vybavená už od základu – klimatizácia, vyhrievané sedadlá, tempomat, TCS, či všetky ostatné elektronické systémy sú tam. Avšak aj ak porovnáme Golf s výbavou Comfortline a cenovkou 23 990Eur s cenou Imprezy, stále ste tisícku ušetrili. Za naftovú Imprezu totiž zaplatíte rovnakú sumu, ako za benzínový dvojliter, teda 24 990Eur. Pokiaľ ale chcete – a to vy určite budete chcieť, aby vaše auto vyzeralo ako to, ktoré vidíte na obrázkoch, budete si musieť priplatiť ďalšie tri tisícky za verziu Sport a 527Eur za metalízu. Tento balík je celkom štedrý. Obsahuje bezkľúčový prístup (vrátane štartovania tlačidlom), zabudované rádio s meničom na 6CD a 10 reproduktormi, podarené športové sedadlá, ale aj xenónové svetlomety s ostrekovačmi, hmlovky, 17“ palcové kolesá, kompletný aerodynamický paket, a chrómovú koncovku výfuku.

Výsledná, nemalá suma 28 517 Eur vám určite zaručí dostatočnú exkluzivitu, čo nám je ale vo finále istým spôsobom ľúto.. Na to, aby táto cena bola opodstatnená, by potrebovali v Subaru ešte poriadnu lekciu „interiérovštiny“.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Slota však avizuje, že do parlamentu sa už určite nevráti, aj keby sa tam znovu SNS dostala.
pred 4 rokmi
Problém so zaspávaním svojich drobčekov vyriešite pomocou týchto knižiek. Vydavateľstvo Fragment prináša dve novinky Malí smieškovia a Uspávanky do postieľky.
pred 7 rokmi
Proces s Breivikom by mal trvať desať týždňov a senát bude zložený z piatich sudcov. Proti jedinému obhajcovi budú stáť dvaja prokurátori a viac ako 160 advokátov zastupujúcich rodiny obetí.
pred 10 rokmi
Je potrebné odpovedať na tri základné otázky: kedy piť, koľko piť a čo piť.
pred 7 rokmi
Pečivo, ktoré obchodné reťazce upiekli zo zmrazeného cesta, už nebude čerstvé, ale dopečené
pred 6 rokmi
Let je fascinujúca dráma s výbornými efektmi, skvelou hudbou a najmä excelentným Denzelom Washingtonom v hlavnej úlohe.
pred 7 rokmi
Ak vedci úspešne dokončia súčasný výskum, je možné že o pár rokov budú existovať ponorky, ktoré budú absolútne nehlučné.
pred 4 rokmi
7 trpaslíkov, 18. narodeniny, 2 draci, bozk alebo 100 rokov spánku … a rozprávka môže začať!

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT