Na veľké prekvapenie mnohých športovú Fabiu nepoháňa benzínový ale špičkový štvorvalcový turbodiesel 1,9 TDI.
Zdroj obrázku: TS Server.sk
Na veľké prekvapenie mnohých športovú Fabiu nepoháňa benzínový ale špičkový štvorvalcový turbodiesel 1,9 TDI. Má také isté nasávacie potrubie aj vstrekovaciu sústavu (čerpadlo-dýza) ako trojvalcový 1,4 TDI. Jej prispôsobením na podmienky štvorvalcového motora s vyššími vstrekovacími tlakmi sa podarilo zvýšiť výkon na 86 kW/130 k pri otáčkach 4000 1/min. Oveľa impozantnejší je priebeh krútiaceho momentu, ktorého maximum dosahuje pri 1900 ot/min. Po prekonaní úvodnej diery Fabia RS zaburáca a z miesta odpáli tak razantne, že ešte aj na dvojke prehrabe kolesami. Mohutný ťah sa začína už od 1700 ot/min a hoci je to nafťák, do otáčok sa šplhá s chuťou. Limitujúca je v jeho prípade hranica 4200 ot/min, kedy motoru dochádza dych a so šantením je koniec. Vtedy stačí preradiť na ďalší zo 6 prevodových stupňov a zrýchľovať môžete ďalej.
Vďaka tomu, že Škoda vsadila pri Fabii RS na naftu, chuť pridávať vás zaručene neprejde ani na čerpacej stanici. Pri dynamickej jazde s častým predbiehaním spotrebuje v priemere 7,1 l nafty na 100 km. Keď zvolníte a uprednostníte plynulejší štýl jazdy, spotreba klesne na 5,5 l nafty na 100 km. Benzínové motory majú v športových modeloch svoje čaro, no účet na čerpacej stanici rozbíja všetky predsudky. Napokon padol aj ten náš predpoklad, že motor bude vzhľadom na útlu karosériu Fabie rýchlejší než podvozok. Opak je pravdou. Konštruktéri ho znížili a pohrali sa aj s nastavením bŕzd a pruženia, ktoré je mierne tvrdšie. Fabia RS sedí na ceste výborne, nerovnosti žehlí lepšie ako by ste od športového pruženia očakávali. Komfortnejšia stránka pruženia sa prejaví až pri zaťažení viacerými pasažiermi, kedy sa z nej stáva pohodlné vozidlo na dlhé cesty. Stovku pokorí Fabia RS za 9 s a po minúte ste na najvyššej rýchlosti 204 km/h. Dosiahnete ju ale na 5. prevodovom stupni, lebo dlhá šesťka síce dokáže udržať tempo, ale viac od nej nečakajte. Radenie rýchlostnou pákou je presné, ale dráhy sú civilne dlhé. Brzdy sa neprehrievajú, ABS by nemuselo byť citlivé na každú jamku.
Nadupanej Fabii však chýba poriadny zvuk. Preto si na jej vzhľade dizajnéri dali záležať. Od bežnej a trocha nudnej Fabie sa RS-ka líši štylisticky čistými a hlavne funkčnými zmenami, ktoré nie sú výtvorom žiadneho tuningového šialenca. Predný nárazník dôverne pripomína súťažnú verziu. V zadnom upravenom nárazníku našla miesto športová koncovka výfuku. Viac o ambíciách Fabie RS napovedajú 16-palcové kolesá z ľahkej zliatiny obuté do pneumatík rozmeru 205/45 R16. K novým detailom patrí decentný strešný spojler a tradičné logo RS v maske chladiča. Pokiaľ sme vždy doteraz kritizovali chladný interiér
Fabie, pri RS-ke sa komentára zdržíme. Športové sedadlá s vylepšenou bočnou oporou a veľkým emblémom RS v strede aj trojramenný kožou potiahnutý volant a biely podklad meracích prístrojov vytvárajú príjemnú atmosféru so športovým nádychom.