Zmena životného štýlu v hospodársky rozvinutých krajinách významne mení aj dizajn automobilov s karosériou "kombi".
Zdroj obrázku: TS Server.sk
Zmena životného štýlu v hospodársky rozvinutých krajinách významne mení aj dizajn automobilov s karosériou "kombi". Viaceré automobilky predstavili automobily tohto druhu koncipované tak, že ich zadná časť, a to aj pri pohľade zboku, je tvarovo takmer rovnako pôsobivá, ako pri modeloch s karosériou "sedan" alebo "liftback". Dizajnéri si mohli dovoliť obetovať z objemu hornej časti batožinového priestoru, aby zadnú časť svojich najnovších projektov v porovnaní s klasickými "kombíkmi" výraznejšie zošikmili a zaoblili. Neodvezú teraz síce toľko debničiek s ovocím alebo iného nákladu ako "kombíky" s takmer pravouhlým prechodom strechy so zadnými dverami, keď boli naložené až po strop, ale väčšine zákazníkov to neprekáža. Naopak, nový, elegantný vzhľad pritiahol k takto tvarovaným vozidlám aj nových zákazníkov, ktorí by si bežné kombi s hranatou zadnou časťou nikdy nekúpili.
Pomerne obsiahle informácie o Fabii Combi, ktorej tvar sleduje nový trend, preferujúci estetické kritériá, sme uverejnili v minuloročnom novembrovom Mote. V závere minulého roka sme vyskúšali model s najvýkonnejším z trojice 1,4-litrových zážihových motorov, päťstupňovou ručne ovládanou prevodovkou a stredným stupňom výbavy s označením Comfort.
Štvorvalcový šestnásťventilový zážihový motor s rozvodom 2xOHC, ktorý bol v skúšanom vozidle, sa motorárom koncernu VW skutočne vydaril. Výkon až 74 kW pri 6000 otáčkach za minútu a aj pomerne veľký krútiaci moment 126 Nm pri 4400 otáčkach za minútu umožňujú Fabii Combi zrýchľovať z 0 na 100 km/h za 11,6 s a dosahovať najväčšiu rýchlosť 186 km/h. Takýto potenciál dynamických vlastností poteší aj športovejšie založených vodičov. Aj keď maximum výkonu aj krútiaceho momentu motor dosahuje pri veľkých otáčkach, pri bežnom spôsobe jazdy s prispôsobením sa rýchlosti prúdu ostatných vozidiel, ho do nich hnať rozhodne netreba. Má aj kultivovaný zvukový prejav a prevádzkovateľ vozidla nepochybne ocení aj jeho zdržanlivý apetít v spotrebe
paliva - podľa normy EÚ 93/116 spáli v kombinovanej prevádzke 7,1 l 95-oktánového benzínu na 100 km. Napriek tomu, že sme jazdili prevažne v meste, a hodnotu spotreby počas skúšania vozidla zhoršovala aj teplota vzduchu, zvyčajne len tesne nad 0 oC, dosiahli sme priemernú spotrebu 7,6 l/100 km.
Verzia "kombi" je v porovnaní s "hatchbackom" o 262 mm dlhšia a má asi o 50 kg väčšiu pohotovostnú hmotnosť
, ich jazdné vlastnosti sú však prakticky rovnaké. S dobrým tlmením rázov pri prejazde priečnych nerovností cesty, s dobrou stabilitou pri prudkej zmene smeru jazdy, a to v celom rozsahu zaťaženia vozidla.
Batožinový priestor za operadlami asymetricky delených zadných sedadiel má objem (do výšky roletového krytu
) 426 l, sklopením sedadiel objem pre náklad (až po strop) vzrastie na 1225 l. Batožinový priestor je veľmi praktický a hodnotne vypracovaný. Jeho čalúnenie má napríklad na spodku pozdĺžne plastové lišty uľahčujúce posúvanie batožiny, je osvetlený, má štyri kovové oká na upevnenie batožiny s väčšou hmotnosťou, po bokoch za podbehmi zadných kolies sú dve schránky s vertikálnymi, odmontovateľnými krytmi, čím vzrastie vzadu šírka batožinového priestoru takmer a 20 cm, čo niekedy pomôže pri preprave objemných predmetov. Po sklopení zadných sedadiel vznikne takmer 1,5 m dlhý úložný priestor, v najužšom mieste medzi podbehmi široký skoro meter. Od úrovne zadných sedadiel smerom dopredu má asi 5 cm prevýšenie oproti dnu základného batožinového priestoru.
Predná časť interiéru je rovnaká ako pri "hatchbacku", teda s elegantnou, ale v časti pred spolujazdcom trochu chladne pôsobiacou prístrojovou doskou. Vodič si môže optimálne prispôsobiť polohu
sedadla aj volantu v pozdĺžnom i zvislom smere. Možnosť prestavenia volantu pozdĺž osi jeho hriadeľa je v tejto triede výnimočné, v tomto sa typovému radu Fabia nevyrovnajú ani všetky automobily vyššej strednej triedy. Vodič má k dispozícii "pracovisko" s ergonomicky vhodne umiestnenými ovládacími, kontrolnými a informatívnymi prvkami. Riadenie, preraďovanie prevodových stupňov a brzdenie sú bezproblémové, s očakávaným účinkom. Dobrý je aj výhľad z miesta vodiča, vrátane za vozidlo pri cúvaní.