Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. októbra 2017, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Renault Scénic 1,6 16V RXE LPG

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.03.2001

Automobilka Renault sa od roku 1980 zaoberá vývojom vozidiel spaľujúcich v zážihových motoroch okrem benzínu alternatívne aj plyn.
Renault Scénic 1,6 16V RXE LPG
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Automobilka Renault sa od roku 1980 zaoberá vývojom vozidiel spaľujúcich v zážihových motoroch okrem benzínu alternatívne aj plyn. Motory spaľujúce propán-bután alebo zemný plyn umožňujú konštruktérom ľahšie sa dostať pod úroveň stále sa sprísňujúcich limitov sledovaných škodlivín vo výfukových plynoch ako pri spaľovaní benzínu. Dôvodom však je aj lacnejšia prevádzka vozidla spaľujúceho plynné palivo a čiastočne aj dlhšia životnosť motora. Začiatkom roka sme vyskúšali Renault Scénic s 1,6-litrovým zážihovým motorom spaľujúcim nielen benzín, ale aj propán-bután.

Vonkajším vzhľadom ani interiérom sa takýto Scénic od rovnakého vozidla spaľujúceho len benzín nelíši. Pretože úpravu na dvojpalivový systém uskutočnil už výrobca, z objemu batožinového priestoru neubudlo. Nie je v ňom prídavná nádrž na skvapalnený propán-bután ako pri vozidlách, ktoré dodatočne upravujú špecializované firmy, alebo nelegálne aj sami remeselne zdatní majitelia vozidiel. Výrobca umiestnil 40-litrovú nádrž na skvapalnený plyn pod výklopný kryt tvoriaci podlahu batožinového priestoru, miesto rezervného kolesa. Pre splynovač a prepínací ventil z benzínu na plyn a opačne konštruktéri tiež našli otimálne umiestnenie, takže ani po otvorení veka motorového priestoru nič nápadne neupozorňuje na schopnosť tohto vozidla používať dvojaké palivo. Prepínač je v dosahu vodičových rúk na prístrojovej doske pod volantom, používať ho možno za jazdy bez akýchkoľvek komplikácií. Stalo sa nám, že sme spálili všetok plyn z nádrže po prejdení trasy dlhej 406 km, prevažne po diaľnici, a vozidlo potom reagovalo "trhaním" presne rovnakým spôsobom na nepravidelnosť otáčok motora, ako keď v nádrži dôjde benzín alebo nafta. Stačilo prepnúť ventil na prívod benzínu a chod motora i pohyb vozidla sa okamžite stal plynulým. Dynamika jazdy ani zvuk motora sa prakticky nezmenili. Benzínová nádrž s objemom 60 l však bola ešte plná, takže pri priemernej spotrebe 7,5 l/100 km, ktorú sme počas testovacích jázd dosiahli, sme mali palivo ešte na ďalších 800 kilometrov. Motor má najväčší krútiaci moment 148 Nm pri 3750 otáčkach za minútu, dokáže však vozidlo zreteľne zrýchľovať už po prekročení asi 2000 otáčok za minútu. Pružnosť si zachováva pri oboch palivách. Problémy sme nemali ani so štartovaním studeného motora, keď spaľoval plyn.

Výrobca udáva, že keď motor spaľuje propán-bután, v spalinách je o 50 % menej kysličníka uhoľnatého (CO) a dokonca aj o 12 % menej kysličníka uhličitého (CO2), ktorého obsah má priamu úmernosť k spotrebe paliva. Menšiu priemernú spotrebu pri prevádzke na propán-bután v porovnaní s benzínom sme počas testovacích jázd nedosiahli, ale za propán-bután sme platili 18,10 Sk za liter, za benzín v tom čase 33,50 Sk.

K výhodám prevádzky na plynné palivo patrí aj dlhšie udržanie kvality motorového oleja, najmä v zime, ak charakter prevádzky vozidla vyžaduje časté studené štarty motora. Nezrieďuje olej, takže ten je schopný podstatne dlhší čas vytvárať na mazaných častiach motora súvislú vrstvu a chrániť ich pred opotrebením. Cena tohto "dvojpalivového" Renaultu Scénic je približne rovnaká, ako modelov so vznetovým motorom, ekonomicky sa teda vyplatí len pri intenzívnom využívaní vozidla. Keďže dvojpalivový systém model Scénic LPG dostal priamo na montážnej linke automobilky Renault, výrobca dáva plnú záru- ku na všetky systémy vozidla, ktorú u nás v praxi zabezpečuje dovozca, spoločnosť Renault Slovensko. Pri poruche motora majiteľ vozidla nemusí komunikovať s dvoma partnermi ako pri dodatočnej montáži druhého palivového systému - autorizovanou opravovňou Renaultu a spoločnosťou, ktorá do vozidla namontovala palivový systém LPG.

Renault Scénic sme prvý raz skúšali už začiatkom roka 1997, skúsenosti s ním sme uverejnili v Mote 4/97. Oceňovali sme jeho pohodlie a príjemné ovládanie pri jazde, ľahké nastupovanie (aj vystupovanie) do vozidla na všetkých päť sedadiel, ktorých sedacia časť bola asi o 70 mm vyššie ako pri bežných osobných automobiloch. Aj terajšia generácia si zachovala tieto pozitívne vlastnosti, skúšaný model je lepší minimálne o 40% väčší akčný rádius.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


- výroba a predaj osív (kukurica; obilniny - pš...
Pallas - realitná kancelária ponúka svoje služb...



Ponúkam kompletné elektroinštalačné práce v rod...
Opravy zásuviek,vypínačov,svietidiel,bytových z...
Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...

Prijmem čašníka/čašníčku do Bistra na sídlisku ...
Ide o nenáročnú prácu pri obsluhe lisovacieho s...
Sme spoločnosť ktorá spolupracuje s mezdinarodn...

113 000.00 €
Na predaj byt, 2 izby, rozloha 62 m2
5 500.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 500 m2
73 000.00 €
Na predaj byt, rozloha 46 m2





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 10 rokmi
Kráľovná popu sa vracia so všetkou pompou a s presne vymysleným a prešpekulovaným plánom tak, aby čo najviac ohúrila a zároveň napínala...
pred 4 rokmi
Do prvej desiatky sa prepracovali aj Steven Spielberg, Michael Bay či Oprah Winfrey.
pred 6 rokmi
Kto je to Rutger Hauer? Svojim neobvyklým hereckým majstrovstvom dokázal na poli akčného žánru anticipovať dnes už osvedčený výraz chladnokrvných zabijakov.
pred 10 rokmi
Už naši predkovia vedeli, že kyslé mlieko má priaznivé účinky a využívali ho.
pred 7 rokmi
Kriminálny thriller inšpirovaný príbehom Jiřího Kajínka, ktorý je považovaný za prvého nájomného vraha...
pred 5 rokmi
Policajti a vojaci si budú na svoje dôchodky platiť viac a budú tiež viac slúžiť.
pred 5 rokmi
Nikon 1 V2 je prvým fotoaparátom vybaveným technológiou Nikon 1 druhej generácie. Stavia na úžasnej rýchlosti a prenosnej konštrukcii.
pred 9 rokmi
Došlo k trochu netradičnému a nečakanému hudobnému spojeniu.

 
 
 

Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT