Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 21. júna 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Renault Scénic 1,6 16V RXE LPG

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.03.2001

Automobilka Renault sa od roku 1980 zaoberá vývojom vozidiel spaľujúcich v zážihových motoroch okrem benzínu alternatívne aj plyn.
Renault Scénic 1,6 16V RXE LPG
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Automobilka Renault sa od roku 1980 zaoberá vývojom vozidiel spaľujúcich v zážihových motoroch okrem benzínu alternatívne aj plyn. Motory spaľujúce propán-bután alebo zemný plyn umožňujú konštruktérom ľahšie sa dostať pod úroveň stále sa sprísňujúcich limitov sledovaných škodlivín vo výfukových plynoch ako pri spaľovaní benzínu. Dôvodom však je aj lacnejšia prevádzka vozidla spaľujúceho plynné palivo a čiastočne aj dlhšia životnosť motora. Začiatkom roka sme vyskúšali Renault Scénic s 1,6-litrovým zážihovým motorom spaľujúcim nielen benzín, ale aj propán-bután.

Vonkajším vzhľadom ani interiérom sa takýto Scénic od rovnakého vozidla spaľujúceho len benzín nelíši. Pretože úpravu na dvojpalivový systém uskutočnil už výrobca, z objemu batožinového priestoru neubudlo. Nie je v ňom prídavná nádrž na skvapalnený propán-bután ako pri vozidlách, ktoré dodatočne upravujú špecializované firmy, alebo nelegálne aj sami remeselne zdatní majitelia vozidiel. Výrobca umiestnil 40-litrovú nádrž na skvapalnený plyn pod výklopný kryt tvoriaci podlahu batožinového priestoru, miesto rezervného kolesa. Pre splynovač a prepínací ventil z benzínu na plyn a opačne konštruktéri tiež našli otimálne umiestnenie, takže ani po otvorení veka motorového priestoru nič nápadne neupozorňuje na schopnosť tohto vozidla používať dvojaké palivo. Prepínač je v dosahu vodičových rúk na prístrojovej doske pod volantom, používať ho možno za jazdy bez akýchkoľvek komplikácií. Stalo sa nám, že sme spálili všetok plyn z nádrže po prejdení trasy dlhej 406 km, prevažne po diaľnici, a vozidlo potom reagovalo "trhaním" presne rovnakým spôsobom na nepravidelnosť otáčok motora, ako keď v nádrži dôjde benzín alebo nafta. Stačilo prepnúť ventil na prívod benzínu a chod motora i pohyb vozidla sa okamžite stal plynulým. Dynamika jazdy ani zvuk motora sa prakticky nezmenili. Benzínová nádrž s objemom 60 l však bola ešte plná, takže pri priemernej spotrebe 7,5 l/100 km, ktorú sme počas testovacích jázd dosiahli, sme mali palivo ešte na ďalších 800 kilometrov. Motor má najväčší krútiaci moment 148 Nm pri 3750 otáčkach za minútu, dokáže však vozidlo zreteľne zrýchľovať už po prekročení asi 2000 otáčok za minútu. Pružnosť si zachováva pri oboch palivách. Problémy sme nemali ani so štartovaním studeného motora, keď spaľoval plyn.

Výrobca udáva, že keď motor spaľuje propán-bután, v spalinách je o 50 % menej kysličníka uhoľnatého (CO) a dokonca aj o 12 % menej kysličníka uhličitého (CO2), ktorého obsah má priamu úmernosť k spotrebe paliva. Menšiu priemernú spotrebu pri prevádzke na propán-bután v porovnaní s benzínom sme počas testovacích jázd nedosiahli, ale za propán-bután sme platili 18,10 Sk za liter, za benzín v tom čase 33,50 Sk.

K výhodám prevádzky na plynné palivo patrí aj dlhšie udržanie kvality motorového oleja, najmä v zime, ak charakter prevádzky vozidla vyžaduje časté studené štarty motora. Nezrieďuje olej, takže ten je schopný podstatne dlhší čas vytvárať na mazaných častiach motora súvislú vrstvu a chrániť ich pred opotrebením. Cena tohto "dvojpalivového" Renaultu Scénic je približne rovnaká, ako modelov so vznetovým motorom, ekonomicky sa teda vyplatí len pri intenzívnom využívaní vozidla. Keďže dvojpalivový systém model Scénic LPG dostal priamo na montážnej linke automobilky Renault, výrobca dáva plnú záru- ku na všetky systémy vozidla, ktorú u nás v praxi zabezpečuje dovozca, spoločnosť Renault Slovensko. Pri poruche motora majiteľ vozidla nemusí komunikovať s dvoma partnermi ako pri dodatočnej montáži druhého palivového systému - autorizovanou opravovňou Renaultu a spoločnosťou, ktorá do vozidla namontovala palivový systém LPG.

Renault Scénic sme prvý raz skúšali už začiatkom roka 1997, skúsenosti s ním sme uverejnili v Mote 4/97. Oceňovali sme jeho pohodlie a príjemné ovládanie pri jazde, ľahké nastupovanie (aj vystupovanie) do vozidla na všetkých päť sedadiel, ktorých sedacia časť bola asi o 70 mm vyššie ako pri bežných osobných automobiloch. Aj terajšia generácia si zachovala tieto pozitívne vlastnosti, skúšaný model je lepší minimálne o 40% väčší akčný rádius.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Nábytok, postele, stoličky, komody, sedačky vše...
VSTAVANÉ SKRINE od 3 do 7 dní už u Vás doma. Po...



Sú tu pre Vás ľahko dostupné pôžičky od 400 Eur...


20 129.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 2 033...
16 990.00 €
Na predaj stavebný pozemok, rozloha 1 000 m2
1 000.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 4 a viac izieb, rozloha 133 m2





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Stres môže byť dobrý aj zlý. Ten dobrý spôsobuje, že odovzdáme prácu načas, nemeškáme do práce a podobne. Zlým sa stáva až vtedy, keď ho nezvládame a nedokážeme „vypnúť“.
pred 6 rokmi
Aktuálne najlepší a najúspešnejší dídžej sveta, David Guetta sa 11. augusta predstaví na open air koncerte vo Viedni.
pred 6 rokmi
Film režiséra Petra Jacksona po prvý raz premietnu vo wellingtonskom Embassy Theatre.
pred 10 rokmi
V liahni animovaných talentov štúdia DreamWorks sa zrodil nový hrdina, ktorý dokáže skvele konkurovať jeho doterajšiemu ťahúňovi Shrekovi.
pred 5 rokmi
Je na svete celkom nový videoklip, ktorý využíva výtvarne možnosti, ktoré umožňuje klasický filmový materiál. Vznikol ku skladbe LBejvávalo, kde v texte zaznieva: Bejvávalo, to byly dobrý časy, bejvávalo, to jsme byli ještě mladý.
pred rokmi
Po románe Láska ako sen nám obľúbená autorka Mary Baloghová ponúka ďalší pútavý príbeh z úspešnej série o tých, čo prežili – o mužoch, ktorým priateľstvo a vzájomná podpora pomáhajú prekonávať duševné a fyzické traumy spôsobené vojnou.
pred 5 rokmi
K tretiemu singlu „Just Give Me A Reason“ z ostatného štúdiového albumu „The Truth About Love“ si P!nk ako hosťa prizvala speváka kapely Fun - Natea Ruessa.
pred 7 rokmi
Malé, zdravé, chutné... Vlašský orech, kešu, pistácia, mandľa, arašid, lieskovec - aké tajomstvá ukrývajú?

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT