Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. októbra 2017, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Renault Mégane RS - Rok R.S.

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 02.11.2009

Nebol by som rád, ak by mal niekto pocit, že tento rok píšeme iba o Renaultoch,...
Renault Mégane RS - Rok R.S.
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Nebol by som rád, ak by mal niekto pocit, že tento rok píšeme iba o Renaultoch, no skutočnosť je taká, že práve tento rok sa nám do rúk dostali práve zatiaľ jediné tri produkty spoločnosti RenaultSport, dcéry Renaultu. Na druhú stranu, konkurencia sa môže tešiť, že si svoje náboje vystrieľali a budú mať na dlhšiu chvíľu pokoj. To ale možno nemusí byť nakoniec pravda. Na budúci rok Renault plánuje znovuzrodiť značku Gordini (pravdepodobne s modelom Twingo) a ako sme mohli vidieť v posledných rokoch, ich záľuba v špeciálnych modeloch je priam nekonečná.

Dnes sme svedkami novinky, na ktorú netrpezlivo čakáme už od jarného autosalónu v Ženeve, kde sme nový Megane R.S. mohli vidieť po prvýkrát. Výstavná premiéra je jedna vec, skutočnosť na dennom svetle samozrejme iná, ako môžete sami posúdiť aj podľa fotografii. Auto naživo vyzerá lepšie, ako v svetle reflektorov, no nám je ľúto, že sa Renault definitívne odklonil od dizajnovej línie, ktorú stanovil modelom Avantime a reinkarnoval práve trojdverovým Méganom RS minulej generácie. Tento fakt už ale nikto z nás nezmení a tak si musíme zvyknúť na novú tvár, ako aj viac dizajnovo súčasnú zadnú časť, kde najviac cítiť akúsi voľbu strednej cesty. Toľko k dizajnu, snažili sme sa priniesť aj fotografie takmer všetkých dostupných farieb, takže vyberať je z čoho.

Interiér – to nebola nikdy silná stránka Méganov. Jednoduchosť a strohosť by bola v poriadku, najmä ak ste si priplatili aspoň za digitálnu klimatizáciu, ktorá nahradila tri veľké otočné ovládače, ktoré by zapadli skôr do Sandera. Problémom boli všadeprítomné zvuky, niektorí si nevedeli zvyknúť ani na ručnú brzdu ako vystrihnutú z kokpitu lietadla, no jednoducho, kritiky bolo viac, ako nadšenia. Nový Mégane už v sérii svojou prebratou palubnou doskou z väčšej Laguny presvedčí lepšie, model R.S. jej úroveň posúva ešte vyššie. Vkusná imitácia karbónu na lištách, kvalitné plasty, všadeprítomné logá RenaultSport a množstvo kože ruší mierne iba ostro žltý podklad otáčkomera a hrozne nepraktické ovládanie autorádia. Na tieto dve drobnosti ale môžete od istého momentu zabudnúť. Na potrebu preradenia vás upozorní pípnutie, ako na menšom Clio (taká drobnosť, ale koľko radosti!) a to rádio vypnete aj tak veľmi rýchlo. Samozrejme, v prípade potreby si môžete priplatiť za jeden z dvoch navigačných systémov (Carminat, alebo TomTom), no a na záver – ručná brzda je opäť taká, aká mala byť vždy. Žiadna elektronika, iba jedna rúčka obalená kožou.

Teraz ale to najdôležitejšie a to sú vaše očakávania. Nový Mégane R.S. si v skutočnosti môžete kúpiť ako dve úplne rozdielne autá. Podobne to bolo síce aj v minulosti, no dnes by som povedal, že tento rozdiel je ešte výraznejší. Začnime tým spoločným. To najdôležitejšie je, že ESP môžete vypnúť na oboch verziách. K nemu sa ale ešte vrátime. Denné LED svetlá majú obe verzie, obrovské brzdové disky s priemerom 340mm vpredu tiež, rovnako aj 18“palcové kolesá a zosilnenú 6stupňovú manuálnu prevodovku. Prvé rozdiely nastanú pri výbere jednotlivých verzii. Cena je síce rovnaká, 28 900 EUR, no na výber máte možnosť číslo 1 - Mégane R.S. Luxe, alebo možnosť číslo 2 – Mégane R.S. Cup.

Ako už názov napovedá, v Luxe prím hrá výbava. V základe teda dostanete športový podvozok so špeciálnou prednou nápravou, ktorú už mala aj predchádzajúca generácia (12.5% tuhší, ako bežné kupé), 18“ palcové kolesá, polokožené športové sedadlá, navigačný systém TomTom a vlastne všetko potrebné. Xenóny, klíma, atď. atď..

Druhá verzia – verzia CUP – je iná káva. Brzdové kotúče sú rezané a majú červené strmene, v základe dostanete sedadlá značky Recaro s bočnými airbagmi (v minulej generácii za príplatok vyše 2000EUR a aj to bez airbagov, i keď boli kožené), vynikajúci displej R.S. monitor – ktorý konečne zobrazuje to, čo sa na palubnú dosku nezmestilo – teda potrebné teploty oleja a vody a okrem toho prináša niekoľko zbytočností typu G-meter (merač preťažení), ukazovateľ práve prenášaného výkonu a tiež celkom užitočné stopky. Podvozok je ale úplne iný. Okrem poctivého mechanického samosvorného diferenciálu (35% od GKN Driveline) prešli zmenou aj tuhosť stabilizátora (plus 13% vpredu, vzadu 7%) i tuhosť tlmičov a silentblokov ( vpredu 35 a vzadu 38%). Renault tvrdí, že podvozok CUP je na okruhu rýchlejší každý kilometer o jednu sekundu, čomu po zvezení s oboma verziami nemá zmysel neveriť.

A to aj napriek tomu, že pohonná jednotka je identická. Nejde však iba o starý agregát, ktorý prešiel preprogramovaním riadiacej jednotky, nové je twin-scroll turbo, silnejšie piesty, ako aj ostatné potrebné vnútornosti tak, aby motor dával výsledných 184kW, teda rovných 250 koní, čo mu okrem iného umožňuje na stovku doraziť už za 6.1 sekundy. Krútiaci moment dosahuje 340Nm pri 3000 otáčkach. A ako to funguje v skutočnosti?

Prvou dôležitou hračkou, ktorú si potrebujete pred jazdou preštudovať je ESP. Možno sa čudujete, ale práve jediným tlačidlom ovládate tri rozdielne mapy nastavenia motora (verzia Luxe) a až 5 máp v prípade verzie CUP. Prvou – štandardnou polohou je totiž ESP zapnuté. Motor i volant reaguje pomerne rýchlo, vo volante cítiť dostatočný odpor, niekedy možno až príliš umelý a vozidlo vás akosi drží od rýchlosti. Prepnite na druhú polohu a ESP sa dostane do športového módu, v ktorom auto rýchlejšie reaguje na plyn a samozrejme, umožní aj istý preklz predných kolies. Ideálne je ale nastavenie, na ktoré sa dostanete dlhším podržaním tlačidla ESP, kedy na displeji konečne zasvieti ESP OFF. Od tohto momentu ste za svoje auto zodpovední iba vy, a nikto, či nič vás nebude obmedzovať. V prípade CUP si na R.S. monitore ešte môžete prepnúť jednu z 5 reakcii na plyn, od normálnej, cez športovú až po extrémnu, či naopak obmedziť prenášaný výkon vzhľadom na dážď, či sneh. Uff, tak dlho sa venovať ESP, to sa nám už dlho nestalo. V každom prípade, u nás vyhráva poloha OFF a nastavenie Extreme.

Mégane R.S. Luxe sme si vzali na paškál ako prvý. Po 300 kilometroch úžasných ciest, rýchlych i pomalých zákrut sme z auta vystúpili skutočne nadšení. V nádrži ostalo 5 litrov paliva, to však iba dokresľuje celkovú atmosféru auta, ktoré vás k takémuto spôsobu cestovania priam nabáda. V zákrutách i na rovinkách zrýchľuje ochotne a jeho jediným limitom je povrch, po ktorom sa pohybuje a priľnavosť pneumatík (sériovo majú 18“tky obuté Dunlopky Sportmaxx, alebo v 19“ Continental Sportcontact5 Performance). Vo väčšine zákrut je auto neutrálne a iba v tých najostrejších zákrutách cítite limity nedotáčavosti poháňanej prednej nápravy, čo však úplne ľahko korigujete plynom. Na naše prekvapenie je pomerne zaujímavý aj soundtrack, motor prská, strieľa do výfuku a odfukuje si pri uberaní plynu, čo nesporne pomáha celkovej atmosfére. Priam šokuje ale tuhosť karosérie. Oproti minulej generácii, kedy ste cítili doslova každý pohyb karosérie, vás nová generácia privíta dokonalým pocitom celistvosti a príjemnej súdržnosti aj všetkých materiálov v interiéri. Chyby? Nezistené.

Čas však uhnúť na bok. Tak, ako tvrdí Renault, CUP sa vás drží od začiatku a v zákrutách na vás tlačí, ako otravný hmyz. Kým v Luxe uberiete plyn, aby vás zo zákruty nevynášalo, samosvor CUPu práve derie mikrometre povrchu pneumatík (18“ Michelin PilotSport2, 19“ Continental Contisport5 Performance) a hrnie sa vnútornou stranou pred vás. Ak ho pustíte, môžete si byť istí, že do pár minút sa vám stratí z dohľadu. Väčší dôkaz schopností podvozkovej dokonalosti tohto Renaultu asi ani nie je. Navyše, múdro sme si v CUPe sklopili zadné sedadlá, ktoré aj tak nepotrebujeme a priamo cez kufor k nám prúdi všetka hlasitosť štandardného zvuku. Už z volantu cítiť iné správanie prednej nápravy, auto kontroluje svoju hmotnosť, či náklony na minimum a vy sa s čoraz väčším úsmevom predierate premávkou von, za mesto. Tu sa schopnosti tejto verzie prejavia naplno. Istota, ktorú vám auto dáva je priam neskutočná. Zadná náprava sa ani nepohne, môžete ísť na brzdy priam tragicky neskoro a aj s vypnutým ESP sa nič neudeje, čo by vás mohlo nemilo prekvapiť. Teda, aspoň na cestách juhu Španielska. Uvidíme, čo s autom spravia naše deravé a extrémne hrboľaté cesty, ale doterajšie zážitky do nás vnášajú istú dávku optimizmu. Vec sa má tak, že nás rýchlosť tohto auta až zaskočila. Na spotrebu sa nás nepýtajte, tá sa v oboch autách pohybovala od 16 do 19 litrov na 100 kilometrov, no pri krátkom pokuse o pomalú jazdu nemáme dôvod neveriť udávanej kombinovanej spotrebe 8.5 litra na 100km. S autami sme totiž jazdili mimoriadne rýchlo a veľkú časť aj na okruhu, kde sme ale vďaka nie práve najlepšiemu obutiu neboli úplne spokojní. Máme pocit, že práve tu, kde predchádzajúca generácia excelovala je nový Mégane o niečo menej hravý. Jeho dlhá neutralita mu mierne uberá na atraktivite, naopak zas excelentné brzdy pridávajú tam, kde minulá generácia prehrávala. To už je ale dnes veľmi silný trend, automobilky prinášajú omnoho bezpečnejšie a všestrannejšie autá práve za cenu určitých kompromisov.

To, o koľko sa doba od minulej generácie zmenila, spoznáte aj podľa výbavy. Kým na predchádzajúci Mégane RS ste si mohli priplatiť za presných 6 položiek (lepšie audio, lepšie audio s navi, lepšia navi, príprava na BT, kožené Recaro sedačky, alebo vyhrievané pôvodné sedadlá), dnešný cenník (ktorý bude verejný až neskôr) obsahuje už takmer nekonečne veľa položiek vrátane nepotrebných parkovacích senzorov, či panoramatickej strechy. Zapamätajte si jednu vec. Tieto položky nepotrebujete. Vám stačí podvozok CUP, s ktorým dostanete výborné látkové Recara, úžasný podvozok, postačujúce tmavé 18“ kolesá a výborný R.S. monitor v sérii, za 28 900 EUR, čo je takmer o 7.000EUR menej, ako stála predchádzajúca generácia (Mégane RS 225 stál 35 816EUR).

Nuž a záver? Mégane R.S. je vynikajúce auto. Možno z neho cítiť niekoľko kompromisov brzdiacich jeho pravý naturel, myslím si ale, že divokejšie verzie ešte len prídu. Zatiaľ, najmä s podvozkom CUP, ktorý dokonalo maskuje prevádzkovú hmotnosť 1460kg, nedáva najavo ani to, že niekde vpredu je poctivý mechanický samosvorný diferenciál, je jeho cena bezkonkurenčná. Viete, čo si myslím po tomto roku za volantom spomínaných produktov RenaultSportu ja? Niekde v ústredí Renaultu sedí niekto pološialený, ku ktorému keď sa dostanú návrhy, ako bol pôvodný Spyder, Espace s motorom z F1, Clio V6, či kedysi dávno Renault 5 MaxiTurbo, jednoducho kývne hlavou a povie postavte to, nech to stojí, čo to stojí. Ja osobne by som toho človeka veľmi rád poznal.
 
Vítame:
- Podvozok – CUP
- RS monitor - CUP
- Silný, efektívny motor
- Príjemný zvuk aj v sériovom prevedení
- Bohatšia výbava
- Cena

Chýba nám:
- Zatiaľ dieselová verzia
- Viac nadšenia, hravosti
- Viac hluku
- Menej hmotnosti




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Potlač textilu, plastov, samolepiek a iných mat...
Internetový obchod Kvitnuce-caje.sk Vám ponúka ...



Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...
Ponúkam kompletné elektroinštalačné práce v rod...
Opravy zásuviek,vypínačov,svietidiel,bytových z...

Hľadáme partiu stolárov
Prijmeme väčší počet skladníkov do skladu s pot...
Nemecka firma prijme do zamestnania vodicov s V...

123 000.00 €
Na predaj stavebný pozemok, rozloha 509 m2
95 000.00 €
Na predaj byt, 1 izba, rozloha 53 m2
41 900.00 €
Na predaj byt, 2 izby, rozloha 65.50 m2





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Okrem manželky rappera Jay-Z vystúpia na slávnostnom podujatí aj Kelly Clarkson a James Taylor.
pred 7 rokmi
...a v lete to skúsia na Slovensku
pred 5 rokmi
Piatok 29.júna a sobota 30.júna však nebudú na piešťanskom letisku patriť iba kvalitnej muzike, ale tiež početným atrakciám.
pred 5 rokmi
O pláne vydať nový album vedel už dávnejšie, keď prišiel so singlom Branči Kováč. Podrobnosti však tajil. Teraz úmysel vydať album Stereo Farbo Slepo potvrdil zverejnením ďalšieho videa a doplňujúcimi informáciami.
pred 5 rokmi
S deťmi do troch rokov by sa nemali podnikať cesty do tropických krajín, pokiaľ nie sú na cestu závažné dôvody
pred 3 rokmi
Festival bude v pondelok 29. septembra od 17:00 do 20:00 v bratislavskom divadle Heineken Tower Stage.
pred 2 rokmi
Najnovší triler Jozefa Kariku, z ktorého vás zamrazí až do špiku kostí!
pred 2 rokmi
Výnimočná gastronómia vo výnimočnom prostredí - Patrik Bečvář varí súťažné menu

 
 
 

Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT