Najmenší
Evoque nie je v rodine
Range Rover žiadny vydedenec. Je síce menší ako ostatní súrodenci a má v ponuke iba štvorvalcové motory, tvorcovia však nešetrili na luxuse a komforte.
Zdroj obrázku: © Server.sk
Je to už päť rokov, odkedy automobilka Land Rover predstavila prekvapivý trojdverový koncept SUV s názvom LRX a verejnosť začala čakať, čo z neho nakoniec bude. Šok prišiel, keď sa ukázalo, že sériový model vyzerá tak isto, čo sa stáva naozaj zriedka, priam až nikdy. A treba podotknúť, že výsledný Evoque vyzerá naozaj úžasne, na ulici pôsobí ako zjavenie a ľudia sa za ním otáčajú, pristavujú sa pri ňom a obzerajú si ho. To platí nie len o kupé, ale aj o testovanej päťdverovej verzii, dokonca aj v najmenej nápadnej sivej farbe.
Dizajnéri mali odvahu, no výsledok je skvelý a neprehliadnuteľný.
Prednou maskou s dvoma perforovanými lištami a gigantickým nárazníkom sa jasne hlási k veľkým bratom značky
Range Rover, tvár najmladšieho člena dotvárajú zužujúce sa predné svetlomety so zaujímavou grafikou LED denného svietenia. Výrazne tvarované boky a široké blatníky sa starajú o svalnaté proporcie karosérie. Línia dverí stúpa a kov naberá smerom vzad na dominancii nad presklením, vrcholom je zadná časť, pripomínajúca svojou masívnosťou a malým sklom tank. Samozrejme značne atypický tank, čo má na svedomí obrovský zadný spojler. Kontrastom k stúpajúcej línii dverí je klesajúca strecha, položená na stĺpikoch čiernej farby. Ako každé správne auto s ambíciami nezlyhať mimo ciest, aj
Evoque má karosériu v spodnej časti chránenú po celom obvode plastmi.
Tvary auta sú totožné s pôvodným konceptom.
Masívnosť a elegancia exteriéru presiakla aj do interiéru auta, nie však s toľkou dávkou futurizmu. Každopádne dodáva kabína veľmi bezpečný pocit so značnou dávkou luxusu a akustického komfortu. Vnútorný priestor je stavaný pre pohodlný transport štvorice cestujúcich, stredný zadný pasažier síce má pás, no chýba mu opierka hlavy, miesto je teda vhodné maximálne pre malé deti. Stačí si však sklopiť lakťovú opierku a vychutnávať si kilometre. Na športovú jazdu nie je
Evoque ideálny, chýba lepšia opora od sedadiel a prekvapivo aj stropné madlá nad oknami, ktoré v aute nie sú ani keď je bez strešného okna. Okrem toho na strope zaujme svetlo ovládané dotykom, v noci si možno kabínu podsvietiť niekoľkými farbami svetla v troch intenzitách.
V interiéri je všetko robené pre pocit naozaj luxusného a prémiového vozidla.
Rovnako štedrý priestor ako vzadu, majú aj osoby vpredu, posadiť sa za sebou môžu postavy s výškou 190 cm. Okolie posádky je ukážkovo spracované a použité sú kvalitné diely z mäkčených plastov, nechýbajú hliníkové prvky alebo kožou obšitá prístrojová doska, ani viacero možností ich rôznych farebných kombinácií. Stredová konzola má dokonale ergonomické ovládanie teploty vzduchu a sedadiel, v zime vodič ocení vyhrievanie čelného skla. Autorádio sa ovláda primárne na centrálnom displeji, ktorý treba pochváliť ako za kvalitu zobrazovania a čitateľnosť, tak aj za reakcie na dotyky a jednoduché používateľské rozhranie aj v českom jazyku. Stredovému tunelu, ktorý oddeľuje prednú dvojicu, vládne originálny otočný volič automatickej prevodovky. Pri zhasnutom motore je zarovnaný s okolím, po naštartovaní sa vysunie a je ideálne na dosah ruky aj keď má vodič lakeť na širokej opierke. Pod ovládaním prevodovky je pásik s voľbou režimu jazdy
Terrain Response.
Zadné miesta sú tvarované primárne pre dvojicu pasažierov.
Pred očami má vodič prehľadné konzervatívne budíky otáčkomera a rýchlomera, medzi ktorými je displej s údajmi palubného počítača a nastaveniami auta. Škoda len, že sa nedajú tieto funkcie ovládať aj na veľkom centrálnom displeji, kde by to išlo určite lepšie, takto ich treba ovládať tlačidlami na volante. Pod nimi je regulácia tempomatu, na druhej strane je ovládanie rádia, telefónu aj vyhrievania volantu, vodič tak má všetko potrebné poruke. V prípade automatickej prevodovky ma k dispozícii aj radenie páčkami. Sedenie v najmenšom
Range Roveri je ako v normálnom osobnom aute, výhodou vysokého SUV je ľahké nastupovanie a prehľad o okolí, podporený rozmernými zrkadlami. Slabší je len výhľad vzad kvôli malému oknu, no kamera a senzory tento problém ľahko odstránia. Pre posádku má
Evoque pripravený slušný batožinový priestor s objemom 575 litrov po strechu, ktorý po sklopení zadných operadiel vzrastie na 1445 litrov. S vysokou nakladacou hranou treba už pri SUV akosi počítať, aspoň je v jednej rovine s podlahou kufra.
Prehľadný prístrojový panel používa dva klasické budíky s displejom uprostred.
Manévrovanie s autom je pohodlné, no so svojimi rozmermi to nie je žiadny drobček, nadpriemerná je predovšetkým šírka - bezmála 2 metre.
Evoque je výborne ovládateľný a stabilný, pričom sa stará o komfort posádky skvelým tlmením. Nastavenie podvozka je skôr zamerané na pohodlie ako na rýchle rezanie zákrut, hoci aj s tým si poradí s prehľadom a bez náklonov. Od pravej zábavy za volantom má stále ďaleko, čo má na svedomí hlavne hmotnosť a vysoké ťažisko, riadeniu celkovo však nemožno vyčítať nič, predsa len ide o SUV. A nie hocijaké, ale Land Rover, teda má dlhú históriu predkov vládnucich v teréne. A ani najmladší súrodenec sa mimo cesty len tak niečoho nezľakne, najnižší bod auta je 215 mm, nezastavia ho tak ani hlbšie koľaje. Samozrejmosťou je pohon oboch náprav, ktorý má každý Evoque s výnimkou najlacnejšej verzie eD4. Spojka
Haldex a systém
Terrain Response v ťažkých podmienkach riadia pohonné ústrojenstvo tak, aby malo auto čo najlepšiu trakciu na akomkoľvek povrchu, vodič má na výber štyri režimy: normálna jazda, tráva/štrk/sneh, blato/koľaje a piesok.
Range Rover Evoque je jednoducho doma všade, mimo cesty, v meste, na okresných cestách aj diaľniciach, vždy sa pohybuje s istotou a značným komfortom.
Ovládačom na stredovom tuneli sa elektronika pohonu prispôsobuje terénnym podmienkam.
Evoque sa spolieha na štvorvalcové motory spriahnuté so šesťstupňovými manuálnymi alebo automatickými prevodovkami. Testovaný model mal automatickú prevodovú skriňu a common-rail turbodiesel s objemom 2,2 litra a výkonom 110 kW. Agregát so 150 koňmi sa môže zdať na také auto slabý, no opak je pravdou. Maximum krútiaceho momentu na úrovni 400 Nm sa dostaví už pri 1750 otáčkach a motor vynikajúco reaguje na plyn, nárast výkonu je lineárny a bez turboefektu. Aj najslabšia pohonná jednotka je tak plne postačujúca na slušne dynamickú jazdu, ktorá je vďaka dobrému utlmeniu veľmi tichá aj na diaľnici. Motor je navyše vynikajúco zladený s automatickou prevodovkou, ktorá dobre a rýchlo volí prevodové stupne. Spotrebu u takéhoto auta veľmi riešiť netreba,
RR Evoque s agregátom TD4 je vzhľadom na výkon a hmotnosť auta priemerne smädný, mimo mesta sa dá jazdiť pod 7 litrov, v meste za 9, no pri svižnejšej jazde treba počítať aspoň o liter na 100 km viac.
S motorom TD4 nie je Evoque žiadny šprintér, výkonu má ale dosť na každú situáciu.
Range Rover Evoque je mimoriadne dobre zvládnuté auto po všetkých stránkach, o čom svedčí mnoho rôznych ocenení, ktoré získal. Má strhujúci dizajn, luxusný a priestranný interiér s vynikajúcim komfortom, k tomu pridáva špičkové jazdné vlastnosti na každom povrchu a type ciest. Poteší aj možnosť individualizácie a široká paleta doplnkov, ktorá umožní majiteľovi odlíšiť sa od priemeru, čomu zodpovedá aj cena. Za výnimočnosť sa však vždy platí a nie je to inak ani v tomto prípade, aj základný výbava s pár príplatkovými balíkmi spraví z malého
Range Rovera auto, ktoré uspokojí väčšinu potrieb aj náročnejšieho vodiča.
Typ motora
: Radový štvorvalcový turbodiesel Common-Rail
Max. výkon
: 110 kW (150 k) / 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment
: 400 Nm / 1 750 ot./min
Zrýchlenie 0 - 100 km/h
: 9,6 s
Prevodovka
: 6-stupňová automatická
Svetlá výška
: 215 mm vpredu/240 mm vzadu
Prevádzková hmotnosť
: 1 715 kg
Pohotovostná hmotnosť
: 2 350 kg
Objem batožinového priestoru
: 575 / 1 445 l
Spotreba mesto
: 7,9/100km
Spotreba mimo mesta
: 5,7/100km
Spotreba kombinovaná
: 6,5/100km
Objem palivovej nádrže
: 60 l