Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 27. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Predčasné Vianoce - Radical SR4 a SR3 RS

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 18.12.2009

So značkou Radical sme sa osobne zoznámili iba nedávno.
Predčasné Vianoce - Radical SR4 a SR3 RS
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

So značkou Radical sme sa osobne zoznámili iba nedávno. To, že existuje vieme už dávnejšie. Vieme i to, že táto anglická firma sa venuje autám určeným najmä na okruhy a okrem nízkej váhy a vzhľadu závodných špeciálov používajú agregáty z motoriek. A nie hocijakých, meno Suzuki Hayabusa poznajú aj tí, ktorým motorky veľmi nevoňajú. No a nakoniec aj to najdôležitejšie, ich model SR8 LM (už s 8valcovým motorom vlastnej výroby) drží rekord na nemeckom Nurburgringu, ako najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo.

Keď si toto všetko pospájate, viete si predstaviť rešpekt, s ktorým usadáme do kokpitu. Prvé zoznámenie prebehlo s novým modelom SR4 Clubsport. Ide o vstupný lístok do sveta Radicalov, pričom príjemná je aj cena (v základnej výbave okolo 30.000 EUR bez DPH). Od ostatných modelov je už na pohľad kompaktnejší, priateľskejší. Nenechajte sa oklamať vzhľadom, pod kompozitovou karosériou sa ukrýva motor s objemom 1280cm3 a výkonom 205 koní. Červené otáčky? 10.500 otáčok. Vo vnútri je tesno. Máme k dispozícii pravostrannú verziu a tak sa teperím dovnútra a napravo, vedľa sa vtesná majiteľ, väčšina „panicov“ totiž zvykne na tomto aute spraviť rýchlo hodiny, či skončiť v tráve. Dnes je navyše tesne nad nulou a obuté slicky nemajú práve najlepšiu priľnavosť. Už len nasadiť volant a môžeme vyraziť na trať.

Prevodovka z motorky je vraj ľahká na ovládanie. Jednotka dopredu, všetky ďalšie rýchlosti už iba ku sebe, dopredu sa naopak podraďuje. Pri správnej koordinácii otáčok netreba používať pri radení ani spojku . Jednoduché, no napriek tomu mi to pri rozbehu trikrát skape. Motor potrebuje dostatok otáčok a spojka, tak tá ma asi 3cm zdvih (rovnako ako aj plyn a brzdy). Zvyšok je jednoduchší, ako sa zdalo. Brblanie nízkych otáčok strieda urevaný maloobjemový agregát, s ktorým sa spolupracuje dokonalo zľahka už podľa zvuku a ani nemusíte sledovať diódy na volante. Pri rešpektovaní okolitých podmienok (mráz na ceste i pod nechtami) začíname tlačiť na plynový pedál silnejšie a v úžase sledujeme, ako auto funguje. Vďaka tomu, že takmer ležíte na ceste dokonale cítite všetko, čo sa okolo vás deje. Cítite, ako sa vám blokujú kolesá , či kedy opäť získavajú trakciu. Stačí ale sledovať ideálnu stopu a správať sa podľa dobrých zvyklostí – teda pripraviť si potrebnú rýchlosť pred zákrutou (nájazdovú, i zaradenú) a za apexom citlivo akcelerovať. Úsmev, ktorý vám aj v tomto počasí vytlačí na tvár preťaženie vyše 1.4G, vám na tvári ostane dlho. To, čo dokáže 205 koní s váhou necelých 500 kilogramov je priam neskutočné, otázky o chýbajúcom krútiacom momente prídu zbytočné v prvej zákrute.

Nie sme tu ale iba kvôli tomuto autu, čaká nás totiž aj zvezenie v závodnej verzii Radicalu SR3 RS. Letné nastavenie podvozka však od rána autu veľmi neprospieva. Výmena slickov za mokré pneumatiky pomohla, auto však stále nie je vo svojom živle. Aj keď sa pod kapotou ukrýva iba o málo väčší motor s objemom 1.5litra opäť z dielní Powertec Suzuki, na zadné kolesá posiela 260 koní, ktoré sú v tomto aute umocnené plne závodným podvozkom a aerodynamickými prvkami pokrývajúcimi celú karosériu. Okrem obrovského zadného krídla je tu najmä predné krídlo, ktoré vidno iba po zložení prednej časti karosérie. Tvar kapoty totiž funguje ako prítlačné krídlo, no pod ňou – smerom od podvozku sú ďalšie dva prvky, ktoré tlačia predok k zemi, či vedú vzduch k brzdám (3 funkcie). K tomu SR3 RS pridáva ešte malé krídelká pri predných blatníkoch, ktoré zakrývajú kolesá. Každé z nich dáva niekoľko desiatok kilogramov prítlaku. Celkový prítlak predstavuje vyše 610 kg, čo znamená, že s hmotnosťou nepresahujúcou 500kilogramov vám stačí približne 180kmh na to, aby ste s autom dokázali jazdiť po strope. Toľko hovoria čísla. Počasie sa našťastie umúdrilo a trať oschla, čo znamená, že môžeme vyraziť na trať.

Majiteľovi sa už na trať nechce a tak nás púšťa samotných. Ak sme pred modelom SR4 mali rešpekt, ťažko popísať pocity sprevádzajúce usadenie ostrého závodného modelu, s ktorým jeho majitelia absolvovali niekoľko súťaží (väčšinu víťazne). Štartuje sa tlačidlom na palubnej doske, mierny plyn, nasledovná kontrola dôležitých teplôt, ktoré nájdete na volante a vyrážame z boxov. Rozjazd je tentokrát bez problémov. Väčší motor je cítiť po niekoľkých sekundách. Na plyn reaguje omnoho živšie a jeho sila je... Jeho sila je jednoducho nepredstaviteľná. To, čo SR3 RS oddeľuje od ostatných modelov (a tiež zvyšku svete) je jeho podvozok. Na to, ako sa SR4 mierne pohla, zahryzla do zákruty a cítili ste, ako vás tlačí zákrutou, môžete zabudnúť. Ani pri brzdení neregistrujete žiadne pohyby karosérie a to, či sa vám zablokovali kolesá pri ostrých brzdách zistíte iba niekoľko mikrosekúnd potom, ako sa už veziete po vozovke, akoby po ľade. Jazda v tomto aute je bez servítky extrémny zážitok, po ktorom aj tie najvýkonnejšie autá pôsobia ako slabý odvar. Neveríte? Skúste si na youtube nájsť porovnávajúce videá. Na suchom okruhu s použitím slickov auto dokáže vygenerovať prítlak takmer 3G, čo už je sila, s ktorou sa pomaly rozum prestáva kamarátiť. Pri našej jazde sme podobných hodnôt nedosahovali, no aj napriek absencie majiteľa vo vozidle (už s ľavostranným riadením) máte neustále na mysli papier, v ktorom sa zaväzujete preplatiť akékoľvek spôsobené škody. A to pri cene auta, ktorá začína pri hranici 60.000 Eur bez DPH už nie je maličkosť.

Aby to ale nebolo také jednoduché, pár viet si vyžaduje aj starostlivosť o autá. Olej sa odporúča meniť po niekoľkých hodinách záťaže. So spotrebou to nie je nijako tragické – maloobjemový agregát spolu s 54 litrovou nádržou modelu SR3 RS predstavuje kombináciu, ktorá na okruhu vydrží bez prestávky v boxoch pomerne dlhý čas. Len pre priblíženie, pri našich 4 hodinách jazdenia (s prestávkami v boxoch na výmenu jazdcov, pneumatík atď., sme netankovali ani raz. No a servisné hodiny? Manuál píše každých 30 hodín repas. Vnútorností motora a pri niektorých modeloch aj prevodovky. Podľa slov technikov to platí najmä pre stroje, ktoré sú pod neustálou záťažou súťaží, či pretekov. Ak sa majiteľ o motor poctivo stará, mení pravidelne olej a dohliada na všetky kvapaliny a ich teploty, auto bude musieť do servisu zhruba každých 80 hodín.

A ako popísať pocity spoza volantu? To je naozaj ťažké. Chýbajú slová a aj niekoľko dní po tomto zážitku úsmev z tváre nezmizol. Maximálnu rýchlosť, na ktorú bolo nastavené naše auto (240kmh) sme nedosahovali na konci cieľovej rovinky tak, ako je zvykom pri väčšine superšportov, či závodných áut, ale ešte v jej polovici. Viac asi vedieť nepotrebujete.
 
Vítame:
- Cena
- Zážitky za volantom, spätná väzba
- Servis v Prahe, prípadne na každých pretek
- Dizajnový odkaz na špeciály Le Mans
- Možnosť použitia na verejných komunikáciách
- Rozumná spotreba – v rámci hraníc motoršportu

Chýba nám:
- Nižšie ceny príplatkovej výbavy
- Povedomie o značke
- Dĺžka servisných intervalov




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 4 rokmi
Organizácia WikiLeaks zverejnila na svojej webovej stránke dokumenty, podľa ktorých Spojené štáty sledovali japonských vládnych činiteľov a tamojšie spoločnosti. Oznámila to dnes agentúra AP.
pred 4 rokmi
Pre tých, ktorí radi navštevujú kultúrno-historické podujatia, pripravil Zámok Vígľaš aprílový kultúrny víkend. V dňoch 18.-19.4.2015 zažijete prehliadku so sokoliarmi, ako aj historickú prednášku manželov Dvořákovcov, v prostredí stredovekého zámku.
pred 4 rokmi
Slnko páli, sukne skracujeme, brušká chceme odhaľovať a zadočky v mini bikinách ukážu každý náš prešľap.
pred 10 rokmi
Kapela Reamon je v súčasnosti bezpochyby najlepším a najžiadanejším nemeckým hudobným artiklom na vývoz.
pred 5 rokmi
O koňoch a ľuďoch je snímka, ktorá už dlhší čas v našich kinách chýbala: skutočný film o koňoch. Debut islandského režiséra Benedikta Erlingssona je veľkolepým príbehom vyrozprávaným z pohľadu koní.
pred 6 rokmi
Novinka obsahuje 13 skladieb, hosťuje na nej viacero slovenských interpretov.
pred 5 rokmi
Letné maškrtenie so softíkmi od Milky a lahodnými ľadovými nápojmi
pred 7 rokmi
James Cameron naznačil, že okrem naplánovaných dvoch pokračovaní Avataru z roku 2009 možno nakrúti aj film s číslom štyri.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT