Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. septembra 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Nissan Navara D40 - Dlhodobý test (1. časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.11.2006

Kúpe nového auta predchádza veľa rozhodnutí. Najhlavnejšia otázka je, načo to auto potrebujeme. My sme chceli auto, s ktorým sa dá cestovať na dlhé trasy v relatívnej pohode, uspokojí aj náročnejších klientov pri našich off road eventoch, nesklame v
Nissan Navara D40 - Dlhodobý test (1. časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Kúpe nového auta predchádza veľa rozhodnutí. Najhlavnejšia otázka je, načo to auto potrebujeme. My sme chceli auto, s ktorým sa dá cestovať na dlhé trasy v relatívnej pohode, uspokojí aj náročnejších klientov pri našich off road eventoch, nesklame v teréne, ale najmä dokonale uspokojí naše potreby na niekoľkotýždňovej ceste naprieč Afrikou. Po dobrých skúsenostiach s jej predchodcom padlo rozhodnutie na Nissan Navaru D40. Jej klasický test sme vám už priniesli hneď po jej uvedení na náš trh. Nebudem preto opisovať jej technické parametre a údaje, ktoré sa dočítate v každom prospekte.

Prvá cesta z predajne viedla do našich dielní. Vedeli sme, že vzhľadom na to, že ide o nový model auta, tak doplnkov nan´ nebude mnoho. V prvom rade sme potrebovali toto auto aspoň trochu zdvihnúť. Jeho svetlá výška síce nezaostáva za konkurenciou, ale vzhľadom na dĺžku tohto auta sa nám zdala nedostatočná. Začal sa prvý problém. Žiaden výrobca podvozkových komponentov ešte na tento typ nič neponúka. Zobrali sme teda meter, technickú dokumentáciu Ironman suspension a začali sme riešiť zadnú nápravu. Okrem zvýšenia sme potrebovali dosiahnuť aj väčšiu tvrdosť a nosnosť. Pri našich expedíciach totiž vezieme so sebou niekoľko sto kilogramov nákladu a ten bude naozaj cítiť. Podarilo sa nám vyskladať vhodné listové perá a najmä tuhšie tlmiče s väčším obsahom. Horšie bolo vyriešiť predok. Výrobca síce vytvoril novú veľmi kvalitnú a komfortnú prednú nápravu, nemyslel však na jej ďalšiu úpravu. Skúšobne sme sa uchýlili ku kroku, ktorý nepovažujem za najšťastnejší. Predĺžili sme spodný úchyt tlmiča a tým zdvihli auto o 5 cm. Nie je to zlé, ale nie celkom sa s tým stotožňuje geometria vrchného trojuholníkového ramena. Na rade je teda upravenie úchytu čapu v tomto ramene a malo by to byť OK. Prezuli sme ju zatiaľ na pneu 7,5 R 16 a hneď je jazda v teréne jednoduchšia. Ďalšia vec, ktorá už na našu Navaru čaká je body lift. Predsavzali sme si, že ju dostaneme až na 35 palcové kolesá a to si vyžaduje podstatne vyššiu úpravu. Aby sme pri jazdení neživili stále len mobilných operátorov, nasledovala montáž CB rádiostanice. Najvhodnejšie miesto sme našli pod ovládaním kúrenia, tesne nad stredovým tunelom. Trochu sme sa potrápili s umiestnením antény, ale tá nakoniec nahradila na pôvodnom mieste anténu autorádia. To sa musí uspokojiť len s interiérovou anténou nalepenou na čelnom skle. Na prvú skúšobnú cestu sme potrebovali namontovať strešný stan. Aj keď jeho miesto raz bude na budúcom hliníkovom veku korby, teraz musel ísť na strechu . Stačil na to obyčajný strešný nosič určený pre toto auto.

Pár dní nasledoval krátky zábeh po meste a vyrazili sme na prvú dlhšiu jazdu. Cieľ bol jasný. Keďže je obdobie dovoleniek, spojiť príjemné s užitočným. Rozhodli sme sa prejsť Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, trochu Turecka, Grécko a Srbsko. Od domu až po rumunské hranice vedie len diaľnica. Jazda po nej by nás na našej starej Navare trochu desila, ale jej mladšia sestra sa nej cíti ako ryba vo vode. Silný motor poskytuje dostatok výkonu na rýchlejšiu jazdu a podvozok ju zvláda tiež bravúrne. Už to nie jeje jazda, keď bolo takmer nemožné prekročiť povolenú rýchlosť.

V Rumunsku to už samozrejme začalo byť s cestami horšie, silný motor už nebol až taký potrebný. Na rozbitých cestách sa musel teraz predviesť podvozok. Obrovské výmoly musel prejsť bez akejkoľvek výstrahy. Výsledok? Uspokojivý. Navare naozaj nevadia ani rozbité asfaltky. V Rumunsku si pri nočnej jazde prišli na svoje aj brzdy. Dokázať predísť zrážke s neosvetlenými konskými záprahmi bolo umenie. Brzdy síce majú dosť dobrú účinnosť, pocit z mäkšieho pedálu však nieje najpríjemnejší. Ale asi to je len otázka zvyku. Prišli sme do Bukurešti a nasledoval test neplánovaný, ale najhorší. Na parkovisku v centre si nás vytipoval domorodý dôchodca a nekompromisne sa rozhodol o našu Navaru zlikvidovať svoju novučičkú Daciu. Pre nás to znamenalo stratu zadného svetla, blatníka a nárazníka, ale najmä niekoľkohodinový boj s miestnou korupciou a políciou. Zvládli sme to, kúpili sme lepiacu pásku, trochu pobúchali kladivom, zalepili, čo sa dalo a pokračovali sme. Bulharské cesty za tými rumunskými v ničom nezaostávali, dokonca si dovolím povedať, že niektoré úseky nenachádzali konkurenciu ani v Afrike. Navara poslúchala, ale keď sa nám večer s 220V meničom podarilo vybiť autobatériu, zistili sme, že do rána sa sama nezotaví. Je treba ju jednoducho nabiť. My sme naštartovali cez káble a už sme dávali väčší pozor, aby sa to znovu nestalo. Ešte jednu vec sme chtiac-nechtiac museli vyskúšať. Ak vám totiž na staršom type došla nafta, odvzdušnenie palivového systému bola niekoľkohodinová mora. Na novej už našťastie tento handicap nie je. Stačí pár stlačení pumpičky a motor naštartuje. Trochu nás však sklamala ďalšia vec. Pri výdatnejšom daždi nám začalo zatekať cez zadné dvere. Nebola to však vina dverí ani auta, ale strešného nosiča. Ten zjavne nebol domyslený a tento nedostatok môže byť dosť nepríjemný najmä v zimných mesiacoch, keď na neho pripevníte napríklad mokré lyže. Ak teda chcete niečo voziť na streche, odporúčam namontovať drahšie ale funkčnejšie strešné lyžiny.

Jazdu do Turecka sme vynechali kvôli zdĺhavému procesu na hraniciach spôsobenému vyčíňaním teroristov v hlavnom meste. Prešli sme teda hneď do Grécka, kde sme sa vyžívali jazdou po šotolinových cestách po pobreží regiónu Anatoliki Makedonia i Thraki. Zistili sme, že pri jazde na zadný náhon a najmä na klzkejších povrchoch trpí auto silnou pretáčavosťou spôsobenou najmä veľkým výkonom motora. Ak sa však vodič naučí auto ovládať a nájde hranice jeho možností, takáto jazda môže byť veľmi zábavná. Cestu späť sme si plánovali podľa GPS, mapy a počítača. Všetky tri veci nás zhodne presvedčili, že v kopcoch nad mestom Komotini je colnica. Absolvovali sme 50 km serpentín, ktoré nemajú konkurenciu ani na tratiach rally Monte Carlo. Tu sme pocítili prvýkrát handicap Navary v polomere otáčania. Na tak veľké auto je nedostatočný. Serpentíny nás priviedli do tajnej vojenskej základne, ale nie na hranice. A tak sme mali možnosť si týchto 50km vyskúšať aj v opačnom smere. Colnicu sme našli inde a vybrali sme sa skúsiť auto v uličkách veľkomesta – Sofie. V Bratislave sa nám zdalo, že nám jeho rozmery až tak neprekážajú, v Sofii to už bolo horšie. Niektoré mestské zákruty sme museli absolvovať na viackrát , úmysel zaparkovať sme si rýchlo vyhodili z hlavy. Už vieme, že toto auto nie je do veľkomesta, ale také vlastne my na Slovensku nemáme. Cesta cez Srbsko už bola pre Navaru hračka. Cesty sú relatívne dobré, ale mýta sú tu hádam najdrahšie na svete. Naše obavy z tejto povojnovej krajiny napravil hneď na vstupe colník. Na otázku, či sme mafia sme odpovedali, že áno. Aká otázka, taká odpoveď. Evidentne ho to uspokojilo a bez akejkoľvek kontroly nás pustil do krajiny. Našu Navaru tu už nemalo čo prekvapiť. Fungovala spoľahlivo tak ako počas celej 4100kilometrovej trasy, počas ktorej mala mimochodom spotrebu úctyhodných ??? litrov na 100 km. A to aj vďaka odporu, ktorý strešný stan určite má.

Záver tohto prvého dielu testu? Zatiaľ sme spokojní. Auto našim potrebám vyhovuje. Na dlhé cesty, keď chcete mať takmer všetko so sebou, keď chcete jazdiť svižne ale za prijateľnej spotreby a spoľahnúť sa na kvalitu pravdepodobne nemá konkurenta. Možnosti jeho úprav sú síce obmedzené, ale nie neriešiteľné.

Auto je doma, čaká ho oprava rumunského incidentu. Potom body lift, šnorchel, úprava korby, navijak, pevnostné nárazníky, kolesá a disky atď, atdˇ, ale o tom až v niektorom z ďalších čísel.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Do hlavného mesta príde v rámci svojej Paradise Tour jedna z najpopulárnejších skupín festivalu Uprising, francúzski Dub Incorporation.
pred 8 rokmi
Premiéra dokumentu O mladých rodičoch 2 režiséra Adama Hanuljaka sa koná už dnes večer v bratislavskom KC Dunaj.
pred 8 rokmi
Pohodový havajský život Matta Kinga (George Clooney) sa začne rúcať vo chvíli, keď jeho žena po nehode skončí v kóme.
pred 6 rokmi
Katy Perry, ktorá už o pár dní štartuje austrálsku časť svojho Prismatic world tour, v rámci ktorého vystúpi 27. februára 2015 aj v Bratislave, si minulý týždeň odskočila vyzabávať sa na Halloween party
pred 7 rokmi
Speváčka, gitaristka a autorka Lenka Filipová pripravila pre svojich fanúšikov jedinečný darček. DVD z koncertu na Masarykově nádraží vychádza 9. decembra a spolu s ním v jednom komplete aj 2CD.
pred 8 rokmi
Spoločná skladba vyjde na šiestom sólovom štúdiovom albume Mel C s názvom Stages.
pred 11 rokmi
Fajčenie a obezita – áno, tieto dve veci sú často prepojené.
pred 8 rokmi
Speváčka Katka Koščová uviedla na svojej stránke na sociálnej sieti, že 3. decembra odohrá svoj posledný koncert „pred vyliahnutím drobca“.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT