Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. mája 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Najkrajšie dieťa de Silvu

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 11.10.2005

Určite mi dáte za pravdu, že prvý Leon bol dizajnovo jednoznačne najvydarenejší model starej palety. Preto sa mnohí zľakli, keď Seat priznal, že novú generáciu navrhne v rovnakom štylistickom jazyku ako Alteu a Toledo.
Najkrajšie dieťa de Silvu
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Určite mi dáte za pravdu, že prvý Leon bol dizajnovo jednoznačne najvydarenejší model starej palety. Preto sa mnohí zľakli, keď Seat priznal, že novú generáciu navrhne v rovnakom štylistickom jazyku ako Alteu a Toledo. Potom však prišiel autosalón v Ženeve a s ním aj koncept Leon Prototype, ktorý vyzeral perfektne. Všetci ihneď hodili svoje pochybnosti za hlavu a netrpezlivo čakali na chvíľu, kedy si ho budú môcť vyskúšať v sériovej podobe. My sme mali možnosť vyskúšať Leon ešte pred oficiálnym uvedením na slovenský trh. Keďže to bola pre nás prvá ochutnávka španielskej novinky, ulakomili sme sa na jednu z dvoch najpikantnejších verzií - 2.0 TDI vo výbave Sport-Up.

V štýle génia
Pri prvom pohľade na nový Leon je jasné, že pokračuje v štylistickej vlne, ktorej predskokanom bola štúdia Salsa. Na rozdiel od oboch väčších súrodencov Altey a Toleda sa k nej však najviac vracia. Možno aj preto je suverénne tým najkrajším, čo v posledných rokoch z dizajnérskeho centra Seat vyšlo. Predná časť je síce takmer identická s Alteou, ale čelné sklo je viac sklonené a predná kapota leží nižšie, takže s MPV si ho nikto nepomýli. Za stredným stĺpikom sa začína úplne nová, doslova unikátna kapitola. Svojou aerodynamickou estetikou so strechou jemne klesajúcou smerom dozadu pôsobí dojmom kupé. Zároveň ale chce ponúknuť všetko, čo človek od 5-dverového hatchbacka po praktickej stránke očakáva. Celkom sa mu to darí. Zaoblený klínovitý tvar zadných okien a skryté kľučky zadných dverí výrazne posilňujú vzhľad blízky kupé. Široké piate dvere a dlhý rázvor sú zase jasným signálom praktického využitia.

Na tomto mieste si dovolím oponovať médiami často publikovaným vyjadreniam o údajnom kopírovaní skrytých kľučiek zadných dverí a združených koncových svetiel z Alfy Romeo. Mnohí asi zabudli, že Talian Walter de Silva, v súčasnosti šéfdizajnér firmy Seat, kedysi pracoval na rovnakom poste v talianskej automobilke. Oba prvky práve on zakomponoval do Alfy 156 a neskôr aj 147. Osobne si preto myslím, že sotva niečo ukradol, ale iba zdokonalil svoj pôvodný návrh. Kvôli ľahšiemu otváraniu zadných dverí vytvoril prelisy v zadných okienkach a klapky na otváranie uchytil z vnútornej strany, aby si na nich ľudia nepricvikli prsty a nelámali nechty ako sa to sem-tam stávalo pri podobných kľučkách Alfy Romeo. A teraz to najlepšie: Ak sa stanete šťastným majiteľom nového Leona, ručím za to, že najviac sa budete kochať na jeho zadnej časti. Ja som od zadných partií (ktoré sa najviac sa ponášajú na Salsu) nevedel oči odtrhnúť.

Priestor v športovom obale Prvé dojmy z vonkajších tvarov umocnia pocity za volantom. Zatiaľ čo pri súrodencoch Altea a Toledo, ktoré sú orientované smerom k vanom, verejnosť trochu zaskočil ultrašportový interiér, ktorý Leonu sadol ako uliaty. Možno aj preto, že palubná doska nie je taká rozľahlá a menší stredový panel má šikmejší sklon - ako v pretekárskom aute. Atmosféru súťažného kokpitu dotvára povrchová úprava palubnej dosky imitujúca kevlarový obklad, výborne tvarovaná hlava radiacej páky a hliníkové pedály. Červené podsvietenie meracích prístrojov nahradila biela farba, ktorá podľa výrobcu vodiča menej ruší. Kvalita použitých plastov však podobne ako u Altey a Toleda naďalej zaostáva za premiantmi tohto segmentu, hoci dielenské vypracovanie interiéru je na veľmi solídnej úrovni. Nový Leon výrobca prezentuje ako auto pre jazdcov a tomu zodpovedá pozícia za volantom. Anatomicky tvarované predné sedadlá s výraznou bočnou oporou a dlhými operadlami výstižne označenými hot-drive, doslova obopnú telo a trojramenný športový volant vychádza v ústrety rukám. Seat sa snažil aj o lepšie rodinné využitie nového Leona. V porovnaní s predchodcom je vnútri vyšší o 17 mm (vpredu) resp. 12 mm (vzadu) a jeho rázvor narástol o 65 mm, ktoré pripadli v prospech zadných pasažierov. Batožinový priestor sa takmer nezmenil. Má objem 341 l, čo je v tejto kategórii priemerná hodnota (nová Honda Civic má 415 l, Ford Focus 385 l a Škoda Octavia až 560 l).

Emócie na druhú
Podvozková platforma vrátane náprav je ďalšou unifikáciou spoločného koncernového základu so zavesením kolies typu McPherson vpredu a viacprvkovým zavesením zadných kolies. Konštruktéri automobilky Seat však pri každej príležitosti radi prízvukujú, že jednotlivé dielce (pružiny, tlmiče, silentbloky a stabilizátory) dolaďovali sami. Vďaka tomu nový Leon reaguje na pokyny volantom ostrejšie než Golf a v porovnaní s ním je jeho prednosťou nepochybne aj menšia a lepšie rozložená hmotnosť a z toho vyplývajúce nižšie ťažisko. My sme skúšali to najšportovejšie, čo výrobca momentálne k podvozku dodáva a môžem priznať, že už dávno som si nezajazdil v aute tejto kategórie s takou chuťou. Príplatkové tuhšie naladené tlmiče a pružiny v kombinácii so širokými 17-palcovými pneumatikami rozmeru 225/45 R17 zabezpečujú Leonu priam fenomenálnu stabilitu a priľnavosť. Vďaka ním auto zákruty doslova krája a nenechá sa rozptýliť ani priečnymi vlnami či inými nerovnosťami. Príjemný a bezpečný pocit vo mne zanechala aj vynikajúca brzdová sústava so štyrmi kotúčmi, vpredu s priemerom 312 mm. Koncernový turbodiesel 2.0 TDI výkonu 103 kW (140 k) s krútiacim momentom 320 Nm má veľkú chuť do života a na každé zošliapnutie akcelerátora reaguje spontánne. Nedostaky? Drsnejší chod a krátke účinné spektrum otáčok. Športový naftový motor by sa mohol nechať vytočiť aspoň po 5000 ot/min. Charakteristika agregátu si preto vyžaduje častejšie narábanie s manuálnou (veľmi presnou) šesťstupňovou prevodovkou. Na druhej strane práve vďaka tejto kombinácii sa aj pri dravej športovej jazde bez zábran palivovou spotrebou len výnimočne dostanete nad 8 l/100 km, inak môžete rátať s priemerom 6,3 l/100 km.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Ešte žiadny slovenský spisovateľ nedosiahol to, čo Táňa Keleová-Vasilková. Milión predaných kníh!
pred 8 rokmi
Talentovanú mladučkú speváčku Moniku Bagárovú si v Česko Slovenskej SuperStar všimlo veľa ľudí, Robo Opatovský jej ako prvý ponúkol spoluprácu.
pred 7 rokmi
Parlament posúdi dva zákony z SDKÚ-DS, ktoré sa dotýkajú rómskej problematiky.
pred 5 rokmi
Ešte nikdy, na žiadnom zvukovom nosiči nevyšli historické nahrávky z rozhlasového archívu v takom rozsahu a v tak rozmanitom výbere. Rozhlasová história prináša takmer 12 hodín záznamov vo formáte mp3.
pred 5 rokmi
Problémom spomínaného sektora živočíšnej výroby je podľa predsedu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Milana Semančíka nízky odbyt produkcie.
pred 6 rokmi
Waves Vienna štartuje 3. októbra vo Viedni. Mestský klubový festival prinesie až do 6. októbra viac ako stovku zahraničných i domácich interpretov a kapiel, s hudbou siahajúcou od alternatívy cez rock, elektroniku až po klubovú hudbu.
pred 5 rokmi
Cudzoložstvo je nielen o nevere, ale predovšetkým o dôležitosti lásky. Ako vraví rozprávač príbehu, „je lepšie nežiť, ako nemilovať!“
pred 6 rokmi
V piatej sezóne sa Dexter snaží vysporiadať s pocitom viny za Ritinu smrť a hľadá útechu vo svojom starom dobrom zabíjačskom remesle.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT