Síce je
GLK kompaktné SUV, stále však ide o kus auta, ktoré pôsobí drsne a majestátne, takže sa zaň nebude hanbiť ani žiadny chlap.
Zdroj obrázku: © Server.sk
Po rozšifrovaní názvu triedy GLK zistíme, že najmenšie SUV v ponuke nemeckej hviezdy má byť luxusným a kompaktným modelom s terénnymi schopnosťami. Nezostáva nič iné, len súhlasiť a jedným dychom dodať, že je toho omnoho viac.
Dizajn je ladený do štýlu moderného mestského crossoveru, krátke previsy, ostré rovné línie, strmá zadná časť a hrany jasne odkazujú na offroad triedy G. Celkovo sa vzhľad auta podaril veľmi dobre, čoho dôkazom je jeho obľuba u žien, ktoré za volantom
GLK vidno veľmi často. Síce je
GLK kompaktné SUV, stále však ide o kus auta, ktoré pôsobí drsne a majestátne, takže sa zaň nebude hanbiť ani žiadny chlap. Nášmu testovaciemu modelu dodával na elegancii exteriérový balík chrómových doplnkov.
V dizajne kombinuje trieda GLK moderné línie s tradičnými.
Interiér pôsobí naozaj hodnotne a má nádych noblesy, spracovanie a kvalita materiálov je na maximálnej úrovni, v takomto aute sa však ani nič iné neočakáva. Rovnako ako od sedadiel, tie sú ergonomicky tvarované a zamerané skôr na komfort než na držanie tela pri pôsobení veľmi silného bočného preťaženia. Optimálne sedenie nájde aj vodič s výškou 2 metre rýchlo a ľahko, volant aj sedadlo sú nastaviteľné v širokom rozsahu, predné sedadlá majú už v základnej výbave elektrické nastavenie.
O denné a koncové osvetlenie sa starajú LED, grafika zadných svetiel je nezameniteľná.
Veľmi dobrá priestorová nádielka je aj vzadu, kabínu však treba považovať iba za štvormiestnu, pri piatich pasažieroch nemožno vzadu hovoriť o veľkom komforte hlavne kvôli šírke. Posadiť sa za seba môžu aj osoby s rovnakou výškou 190 cm, vzadu už bude rezerva minimálna, no pohodlie stačí aj na dlhé výpravy. Testovaný model bol vybavený príplatkovou klimatizáciou
Thermotronic, ktorá umožňuje zadným pasažierom nastavenie teploty nezávisle od predných dvoch zón.
Pasažieri sedia obklopení luxusom v príjemnom prostredí.
Kufor odvezie 450 litrov nákladu, po sklopení zadných operadiel sa objem viac ako strojnásobí a pre náklad vznikne rovná plocha. Manipuláciu s batožinou a jej nakladanie uľahčuje veľký vstupný otvor a nakladacia hrana takmer v jednej rovine s podlahou. Pohodlní klienti si môžu priplatiť za elektronický pohon piatych dverí.
S batožinou sa v GLK manipuluje dobre, kufor odvezie aj poriadne nabalenú posádku.
Zóna okolo vodiča je jednoducho bezchybná, ovládače sú po ruke a majú jasný chod, ich rozmiestnenie je logické a čitateľnosť prístrojov je bezproblémová. Na stredovom tuneli zostalo veľa priestoru pre box s roletkou, držiaky nápojov a pohodlnú lakťovú opierku. Páka automatickej prevodovky sa presťahovala na stĺpik riadenia, z ovládacích prvkov tak na tuneli medzi sedadlami zostal iba otočný volič systému COMAND. Ten v sebe združuje Bluetooth telefonovanie, audio systém a za príplatok aj navigáciu.
Vodič nenájde jediný dôvod na sťažnosť, jazda ubieha jedna radosť.
Anatomicky tvarovaný volant padne do rúk ako uliaty, vďaka tlačidlám na ňom nie je nutné z neho takmer vôbec skladať ruky. Pred volantom je prístrojová kaplnka s ciferníkmi, uprostred toho najväčšieho je farebný displej s prehľadnou grafikou. Vodič tu vidí hodnotenie ekologickosti jazdy, údaje z palubného počítača, informácie z rádia, alebo pokyny od navigácie. Takisto tu prebieha aj podrobné nastavenie funkcií vozidla.
Displej v strede a pred vodičom majú rozhranie aj v českom jazyku.
Prostredie pre posádku aj vodiča je jednoznačne na veľmi vysokej úrovni hodnej prémiového vozidla, rovnako to platí aj o samotnej jazde. Auto exceluje hlavne v oblasti komfortu, ktorým rozmaznáva posádku aj na rozbitých cestách a vďaka koreňom v offroad triede G aj mimo spevnenej vozovky. Na športovú jazdu nie je GLK stavané, prvoradá je maximálna pohoda pre všetkých pasažierov aj na dlhých trasách, k čomu patrí aj veľmi tichý chod vo vyšších rýchlostiach. Nezaostáva samozrejme ani v oblasti bezpečnosti, o ktorú sa stará sústava airbagov a zástup elektronických systémov, ktorý možno za príplatok rozšíriť napríklad o asistenta jazdy v pruhoch, alebo sledovanie mŕtveho uhla.
Vzadu je trochu menej miesta než vpredu, aj dve ľahko nadpriemerné osoby sa ale odvezú bez problémov.
Základný naftový motor 220 CDI s výkonom 125 kW sa na auto s hmotnosťou zhruba 2 tony môže zdať slabý, no vôbec sa ho netreba obávať, ide o dokonale racionálnu voľbu, ktorá je kompromisom medzi dobrou dynamikou a nízkou spotrebou. Krútiaci moment 400 Nm je dostupný od nízkych otáčok a v širokom spektre, kde sa ho snaží držať aj automatická prevodovka 7G-TRONIC PLUS, štandardne dodávaná do všetkých verzií s pohonom všetkých štyroch kolies 4MATIC. Automat umožňuje ručné radenie pod volantom, jeho reakcie sú celkom rýchle, no za bežných okolností dokáže prevodovka vynikajúco reagovať na situáciu a manuálny zásah nie je nutný v podstate nikdy.
Manuálna prevodovka je len pre zadokolku, k pohonu všetkých kolies patrí 7-stupňový automat.
Viac stupňov sa prejavuje v efektívnejšom využití sily motora a lepšej spotrebe. V zime sú údaje o spotrebe od výrobcu absolútne nereálne, no ani v teplotách pod nulou sme nad nimi neskončili závratne vysoko. Po okresných cestách sme jazdili so spotrebou 6 litrov, v meste a na diaľnici okolo 7,5 litrov na 100 km. V mrazoch poteší rýchle zohriatie motora a vykúrenie interiéru.
Základný agregát určite nesklame, je racionálnym kompromisom medzi výkonom a spotrebou.
Mercedes Benz GLK naplno presviedča o svojich kvalitách. Je to jednoznačne auto určené skôr pre tých, čo preferujú komfort, bezpečnosť a isté jazdné vlastnosti na akýchkoľvek cestách aj mimo nich. Kvalita spracovania je samozrejme špičková, a ani základný motor sa vôbec nedá označiť ako málo výkonný, ale za úsporný určite áno, vzhľadom na rozmery a hmotnosť.
Max. výkon
: 125 kW / 3200 - 4 200 ot./min
Max. krútiaci moment
: 400 Nm / 1 400 - 2 800 ot./min
Zrýchlenie 0 - 100 km/h
: 8,8 s
Pohon
: 4MATIC – všetky štyri kolesá
Prevodovka
: 7-stupňová automatická 7G-TRONIC PLUS
Prevádzková hmotnosť
: 1 880 kg
Pohotovostná hmotnosť
: 2 455 kg
Objem batožinového priestoru
: 450 / 1550 l
Spotreba mesto
: 7,5 l/100km
Spotreba mimo mesta
: 5,8 l/100km
Spotreba kombinovaná
: 6,5 l/100km
Celková spotreba v teste
: 7,2 l/100km
Objem palivovej nádrže
: 66 l