Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 10. decembra 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Mazda Fighter

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 24.07.2002

V širokom spektre automobilov na voľný čas s pohonom 4x4, schopných pohybovať sa aj v ľahšom teréne a skutočných off-roadov...
Mazda Fighter
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

V širokom spektre automobilov na voľný čas s pohonom 4x4, schopných pohybovať sa aj v ľahšom teréne a skutočných off-roadov je celý rad modelov homologizovaných ako ľahké úžitkové automobily. Pick-up Mazda B-Fighter však patrí medzi autá, ktoré netreba dodatočne upravovať, je totiž určený predovšetkým na tvrdú prácu. Hoci samozrejme bohato uspokojí tiež srdce náročného vyznavača drsnej jazdy, ktorý chce mať terénne vozidlo len tak pre potešenie.

Model Fighter nadväzuje na predchádzajúci modelový rad, ktorý sa nazýval B-serie. Pochádza z Thajska, kde má Mazda dlhoročnú tradíciu vo výrobe úžitkových vozidiel (od roku 1950). Inovácia znamenala pre pôvodný pick-up tak rozsiahlou rekonštrukciou, že sa dá hovoriť o ďalšej generácii. Pri navrhovaní dizajnu karosérie i interiéru sa konštruktéri a štylisti riadili mottom "robustne, ale pohodlne". Prvá časť hesla je evidentná nielen pri pohľade zvonka. Fighter má klasický priehradový rám z U-profilov a uzavretých nosníkov. Takáto konštrukcia s veľkou tuhosťou poskytuje vozidlu veľmi dobré jazdné vlastnosti v náročnom teréne, zvyšuje nosnosť, no tiež životnosť. Najviac namáhané dielce karosérie sú po analýze počítačom vystužené, a tak jej tuhosť, podobne ako tuhosť rámu v ohybe či krútení, je väčšia oproti predchádzajúcemu modelu o 13 %. Navyše priečny nosník z kompozitného materiálu priespieva k pasívnej bezpečnosti. Kabína je k rámu uchytená na pružných prvkoch, pričom ukotvenie bráni bočným pohybom, avšak umožňuje vertikálne i horizontálne pohyby, čo prispieva k pohodliu jazdy.

Interiér je striedmy a praktický. Na prístrojovom paneli dizajnéri neexperimentovali je z kvalitného plastu, rozmiestnenie tlačidiel je logické a prehľadné. Všetky prístroje sú zhora zatienené, takže údaje sa dobre čítajú. Osvetlenie prístrojov je nepriame, tlmené. Nad stredovým tunelom je rádio s prehrávačom, ovládanie kúrenia/vetrania a tiež klimatizácie. Pod airbagom spolujazdca ostalo miesto na menšiu odkladaciu skrinku. Ďalšia skrinka na drobnosti medzi prednými sedadlami slúži súčasne ako lakťová opierka, pred ňou je prelis na slnečné okuliare. Interiér je využitý efektívne, akurát kapsy vo dverách sú plytké a užšie, než by sme v päťmetrovom aute čakali. Volant s možnosťou výškového nastavenia má priemer 380 mm a hrúbku venca 30,5 mm takéto miery nám vyhovujú. Airbag vodiča je v základnej výbave. Predné sedadlá sú pohodlné a čiastočne anatomicky tvarované, takže podržia telo pri bočných náklonoch. Vodičove sedadlo sa dá nastaviť v dvoch rovinách (regulácia výšky nie je ani v príplatkovej ponuke, čo je škoda). Z prednej do zadnej krajnej polohy sa môže posunúť až o 240 mm dosť aj pre dlhonohého šoféra. Zadná lavica pre troch cestujúcich má sklápacie operadlo, za ním je uložený zdvihák, lekárnička, základné náradie a zmestia sa dalšie menšie predmety, napríklad kvapalina do ostrekovača, trojuholník, ťažné lano, pracovné rukavice a podobne.

Mazda B-Fighter sa u nás predáva s jednou alternatívou motora. Diesel prepĺňaný turbodúchadlom s medzichladičom stláčaného vzduchu má však dostatočný potenciál pre všetky režimy a podmienky prevádzky. Najväčší výkon motora je 80 kW/109 k pri 3500 otáčkach, krútiaci moment má maximum 266 Nm pri 2000 otáčkach za minútu a to je nadpriemerná hodnota v tejto kategórii vozidiel. Motor so stupňom kompresie 21,6 má pozoruhodný brzdiaci účinok, takže pri zaradenej redukcii na prvom prevodovom stupni auto s prehľadom a úplne bezpečne zdolá aj 40-stupňové klesania a naopak, v strmých výjazdoch ani nezakašle… Mali sme možnosť vyskúšať si to na motokrosovej trati a tam Fighter (Bojovník) podal presvedčivý výkon vo všetkých "disciplínach", do ktorých ho môže vodič poslať pri práci v teréne. Vrátane jazdy po svahoch s nepríjemným bočným sklonom. Pochopiteľne, dobrý kus roboty pri tom odviedli pneumatiky Goodyear Wrangler Radial 205 R 16 s hrubým vzorom. Vypínateľný pohon všetkých kolies umožňuje jazdu s pohonom vzadu alebo dva režimy 4x4 a to spolu so svetlou výškou 205 mm otvára široké možnosti od pohodlnej jazdy po kvalitných cestách (auto je v bežnej premávke aj pri vyšších rýchlostiach prekvapujúco tiché) až po pomalý, no o to precíznejší pohyb v ťažkom teréne či náročných zimných podmienkach.

Pick-up z autorskej dielne Mazdy má užitočnú hmotnosť až 1115 kg. Korba má rozmery 1530 x 1536 mm (dĺžka x šírka), bočnice s hákmi na upevnenie nákladu alebo plachty sú vysoké 405 mm. Prvky aktívnej bezpečnosti, ktoré sme spomínali, sú v základnej výbave. Ako štandard sa dodáva tiež elektrické ovládanie okien a zdrkadiel, centrálne zamykanie, vyhrievané zadné okno. V ponuke za príplatok je napríklad ochranný rám kabíny, strecha korby či plastové plató, ktoré chráni korbu pred poškodením. Výrobca uvádza spotrebu len pri rýchlosti 60 km/h: 6,3 l/100 km, ale ide zrejme o veľmi orientačný údaj, pretože so zapnutým pohonom 4x4 je apetít motora úplne iný a pri jazde v režime s maximálnym záberom kolies to bude zase niekde celkom inde. Je však jasné, že pri práci v teréne sa nedá kalkulovať s úspornou prevádzkou. Na dobrej ceste dosiahne vozidlo rýchlosť 145 km/h, z pokoja na rýchlosť 100 km/h anceleruje za 25,6 s. Mazda B-Fighter nechala v nás dobrý dojem. Dá sa nepochybne využiť aj pri športoch v prírode odvezie horské bicykle či surfovacie plaváky. No po výkonoch, ktoré nám toto auto predviedlo, máme pocit, že ho škoda "drať" v meste a na dobrých cestách. Svedčí mu tvrdá robota v teréne, zásobovanie horských chát a príbuzné aktivity. Napokon, takáto Mazda (škoda, že len jedna) rozšírila aj autopark Horskej služby vo Vysokých Tatrách. Okrem verzie, ktorú sme skúšali, importér ponúka aj variant s krátkou dvojmiestnou kabínou, predĺženou korbou a neprepĺňaným 57-kilowattovým motorom.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
V novom sci-fi thrilleri Na hrane zajtrajška si pod režisérskou taktovkou Douga Limana zahrali nominant na Oscara Tom Cruise a Emily Blunt.
pred 7 rokmi
Laureát Nobelovej ceny mieru Obama je taktiež autorom najpopulárnejšieho z takzvaných tweetov, ktorým bolo vyjadrenie podpory homosexuálnym manželstvám
pred 6 rokmi
Čistý zisk spoločnosti sa dostal na 642 mil. USD, čo predstavuje zisk 25 centov na akciu.
pred 7 rokmi
Najväčším nefilmovým lákadlom podujatia, ktoré sa bude konať 28. júna až 6. júla, bude prvý verejný koncert obnovenej skupiny Lucie.
pred 5 rokmi
Hudobne je album naozaj výborný, produkcia je zaujímavá, pri jeho počúvaní sa nudiť nebudete. Osobne ešte stále ulietam okrem titulnej skladby a piesne s Pavlom Rímskym na pesničke Bomba v klubu.
pred 7 rokmi
Henrietta Lacksová mala rakovinový nádor. No bez jej vedomia jej odobrali bunky, ktoré lekári nakultivovali a vytvorili tak nesmrteľnú bunkovú kultúru. Tá sa pod názvom HeLa využíva v medicínskom výskume dodnes.
pred 5 rokmi
Rodinná kríza prinúti sestry Westonové, aby sa dlhých rokoch opäť všetky stretli so svojou despotickou matkou v rodnom dome v Oklahome.
pred 5 rokmi
Legislatíva rezortu vnútra by si tiež mala poradiť s účelovými oznámeniami a počíta aj s možnosťou finančných odmien pre odvážnych občanov.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT