Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 03. decembra 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Mazda Fighter

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 24.07.2002

V širokom spektre automobilov na voľný čas s pohonom 4x4, schopných pohybovať sa aj v ľahšom teréne a skutočných off-roadov...
Mazda Fighter
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

V širokom spektre automobilov na voľný čas s pohonom 4x4, schopných pohybovať sa aj v ľahšom teréne a skutočných off-roadov je celý rad modelov homologizovaných ako ľahké úžitkové automobily. Pick-up Mazda B-Fighter však patrí medzi autá, ktoré netreba dodatočne upravovať, je totiž určený predovšetkým na tvrdú prácu. Hoci samozrejme bohato uspokojí tiež srdce náročného vyznavača drsnej jazdy, ktorý chce mať terénne vozidlo len tak pre potešenie.

Model Fighter nadväzuje na predchádzajúci modelový rad, ktorý sa nazýval B-serie. Pochádza z Thajska, kde má Mazda dlhoročnú tradíciu vo výrobe úžitkových vozidiel (od roku 1950). Inovácia znamenala pre pôvodný pick-up tak rozsiahlou rekonštrukciou, že sa dá hovoriť o ďalšej generácii. Pri navrhovaní dizajnu karosérie i interiéru sa konštruktéri a štylisti riadili mottom "robustne, ale pohodlne". Prvá časť hesla je evidentná nielen pri pohľade zvonka. Fighter má klasický priehradový rám z U-profilov a uzavretých nosníkov. Takáto konštrukcia s veľkou tuhosťou poskytuje vozidlu veľmi dobré jazdné vlastnosti v náročnom teréne, zvyšuje nosnosť, no tiež životnosť. Najviac namáhané dielce karosérie sú po analýze počítačom vystužené, a tak jej tuhosť, podobne ako tuhosť rámu v ohybe či krútení, je väčšia oproti predchádzajúcemu modelu o 13 %. Navyše priečny nosník z kompozitného materiálu priespieva k pasívnej bezpečnosti. Kabína je k rámu uchytená na pružných prvkoch, pričom ukotvenie bráni bočným pohybom, avšak umožňuje vertikálne i horizontálne pohyby, čo prispieva k pohodliu jazdy.

Interiér je striedmy a praktický. Na prístrojovom paneli dizajnéri neexperimentovali je z kvalitného plastu, rozmiestnenie tlačidiel je logické a prehľadné. Všetky prístroje sú zhora zatienené, takže údaje sa dobre čítajú. Osvetlenie prístrojov je nepriame, tlmené. Nad stredovým tunelom je rádio s prehrávačom, ovládanie kúrenia/vetrania a tiež klimatizácie. Pod airbagom spolujazdca ostalo miesto na menšiu odkladaciu skrinku. Ďalšia skrinka na drobnosti medzi prednými sedadlami slúži súčasne ako lakťová opierka, pred ňou je prelis na slnečné okuliare. Interiér je využitý efektívne, akurát kapsy vo dverách sú plytké a užšie, než by sme v päťmetrovom aute čakali. Volant s možnosťou výškového nastavenia má priemer 380 mm a hrúbku venca 30,5 mm takéto miery nám vyhovujú. Airbag vodiča je v základnej výbave. Predné sedadlá sú pohodlné a čiastočne anatomicky tvarované, takže podržia telo pri bočných náklonoch. Vodičove sedadlo sa dá nastaviť v dvoch rovinách (regulácia výšky nie je ani v príplatkovej ponuke, čo je škoda). Z prednej do zadnej krajnej polohy sa môže posunúť až o 240 mm dosť aj pre dlhonohého šoféra. Zadná lavica pre troch cestujúcich má sklápacie operadlo, za ním je uložený zdvihák, lekárnička, základné náradie a zmestia sa dalšie menšie predmety, napríklad kvapalina do ostrekovača, trojuholník, ťažné lano, pracovné rukavice a podobne.

Mazda B-Fighter sa u nás predáva s jednou alternatívou motora. Diesel prepĺňaný turbodúchadlom s medzichladičom stláčaného vzduchu má však dostatočný potenciál pre všetky režimy a podmienky prevádzky. Najväčší výkon motora je 80 kW/109 k pri 3500 otáčkach, krútiaci moment má maximum 266 Nm pri 2000 otáčkach za minútu a to je nadpriemerná hodnota v tejto kategórii vozidiel. Motor so stupňom kompresie 21,6 má pozoruhodný brzdiaci účinok, takže pri zaradenej redukcii na prvom prevodovom stupni auto s prehľadom a úplne bezpečne zdolá aj 40-stupňové klesania a naopak, v strmých výjazdoch ani nezakašle… Mali sme možnosť vyskúšať si to na motokrosovej trati a tam Fighter (Bojovník) podal presvedčivý výkon vo všetkých "disciplínach", do ktorých ho môže vodič poslať pri práci v teréne. Vrátane jazdy po svahoch s nepríjemným bočným sklonom. Pochopiteľne, dobrý kus roboty pri tom odviedli pneumatiky Goodyear Wrangler Radial 205 R 16 s hrubým vzorom. Vypínateľný pohon všetkých kolies umožňuje jazdu s pohonom vzadu alebo dva režimy 4x4 a to spolu so svetlou výškou 205 mm otvára široké možnosti od pohodlnej jazdy po kvalitných cestách (auto je v bežnej premávke aj pri vyšších rýchlostiach prekvapujúco tiché) až po pomalý, no o to precíznejší pohyb v ťažkom teréne či náročných zimných podmienkach.

Pick-up z autorskej dielne Mazdy má užitočnú hmotnosť až 1115 kg. Korba má rozmery 1530 x 1536 mm (dĺžka x šírka), bočnice s hákmi na upevnenie nákladu alebo plachty sú vysoké 405 mm. Prvky aktívnej bezpečnosti, ktoré sme spomínali, sú v základnej výbave. Ako štandard sa dodáva tiež elektrické ovládanie okien a zdrkadiel, centrálne zamykanie, vyhrievané zadné okno. V ponuke za príplatok je napríklad ochranný rám kabíny, strecha korby či plastové plató, ktoré chráni korbu pred poškodením. Výrobca uvádza spotrebu len pri rýchlosti 60 km/h: 6,3 l/100 km, ale ide zrejme o veľmi orientačný údaj, pretože so zapnutým pohonom 4x4 je apetít motora úplne iný a pri jazde v režime s maximálnym záberom kolies to bude zase niekde celkom inde. Je však jasné, že pri práci v teréne sa nedá kalkulovať s úspornou prevádzkou. Na dobrej ceste dosiahne vozidlo rýchlosť 145 km/h, z pokoja na rýchlosť 100 km/h anceleruje za 25,6 s. Mazda B-Fighter nechala v nás dobrý dojem. Dá sa nepochybne využiť aj pri športoch v prírode odvezie horské bicykle či surfovacie plaváky. No po výkonoch, ktoré nám toto auto predviedlo, máme pocit, že ho škoda "drať" v meste a na dobrých cestách. Svedčí mu tvrdá robota v teréne, zásobovanie horských chát a príbuzné aktivity. Napokon, takáto Mazda (škoda, že len jedna) rozšírila aj autopark Horskej služby vo Vysokých Tatrách. Okrem verzie, ktorú sme skúšali, importér ponúka aj variant s krátkou dvojmiestnou kabínou, predĺženou korbou a neprepĺňaným 57-kilowattovým motorom.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Ak by sa mali posilniť kompetencie prezidenta, musel by sa upraviť celý ústavný systém, čo v súčasnosti nejde, vraví Paška.
pred 9 rokmi
Hess Britom tvrdil, že Churchilla zhypnotizovali Židia. Zápisky z pozorovaní tretieho najmocnejšieho muža v nacistickom Nemecku sa objavili v britských médiách.
pred 9 rokmi
V thrilleri Obhajca stvárnil Matthew McConaughey úlohu charizmatického trestného advokáta z Los Angeles, ktorého kanceláriou je zadné sedadlo auta značky Lincoln Continental.
pred 9 rokmi
Film je umením syntetickým, čo znamená, že okrem zvuku a slova disponuje predovšetkým nosnou silou obrazu, ktorá je preň kľúčová.
pred 8 rokmi
Suvereno vydáva svoj nový album 19. novembra 2012. Jeho názov je Alchymista a obsahovať bude 21 trackov.
pred 9 rokmi
Kapitán stroskotanej lode Costa Concordia bol v minulosti priamym aktérom nehody v nemeckom prístave, kam údajne vošiel príliš veľkou rýchlosťou.
pred 18 rokmi
Stevie Ray Vaughan patril a bude patriť k najväčším zjaveniam medzi bluesrockvými gitaristami, i keď sa jeho život skončil predčasne, vo veku púhych 35 rokov.
pred 10 rokmi
Bol osudný august a ničivá povodeň spustošila Čechy...

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT