Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 17. decembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Lada Kalina - Exkluzívny test

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 31.12.2009

Lada Kalina - Exkluzívny testNeuvidíte ich na našich cestách veľa.
Lada Kalina - Exkluzívny test
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Lada Kalina - Exkluzívny testNeuvidíte ich na našich cestách veľa. Nepatria ani medzi hviezdy testov motoristických periodík, no napriek tomu ich poznáme naozaj takmer všetci. Vozidlá značky Lada patria neodmysliteľne k motoristickej histórii našej malej krajiny rovnako, ako „domáce“ Škody. Pravdaže, išlo vždy o exkluzívnejšie vozidlá, táto situácia sa časom prudko zmenila. Lady pomaly z ciest vymizli, Samaru zahliadnete iba zriedkavo a jediný model, ktorý patrí medzi bežné autá v našej premávke je nesmrteľná Niva, vďaka svojím vlastnostiam v teréne opodstatnene. Taká Lada Kalina nepatrí medzi žiadne novinky, vyrába sa vyše troch rokov a i keď je na pomery automobilky pomerne moderná, pri jej vývoji evidentne zapracoval už koncern GM so svojím bohatým skladom náhradných dielov a skúsenosťami.

Autu nemôžeme uprieť snahu o modernejší vzhľad. Auto nepôsobí extrémne zastaralo, avšak pri svojich súrodencoch ani príliš moderne. Najmä, pôsobí kompaktne. O to väčšie prekvapenie spôsobí nahliadnutie, či usadnutie dovnútra. Kamkoľvek sa pozriete, či sadnete, štedrý priestor neprehliadnete. Vpredu sa posadí akákoľvek vysoká postava a vzadu sa nebudú sťažovať ani osoby s výškou nad 190cm. Tlačili by sa vzadu iba v ramenách, keby boli traja, pre dvoch je miesta dostatok. A kufor? 400 litrov v základe, ak sklopíte zadné sedadlá, auto naplníte takmer dvojnásobkom.

Čo vás ale pri pohľade do interiéru prekvapí, sú chýbajúce zadné opierky na hlavu. Máme síce najluxusnejšiu výbavu, chýbajú však. Nemáme dokonca ani rádio. A ten malý kľúčik na prívesku vedľa hlavného kľúča s diaľkovým ovládaním? Ten je na nádrž. Tá sa stále odomyká zvlášť. A spomínaný kufor? Doňho sa dostanete iba ak ho manuálne odomknete, centrálne zamykanie ho totiž neovplyvní. Bezpečnostný prvok. Nie tak úplne. Spolu s nápismi v ruštine, zváraním pántov na dverách ide o nezameniteľné prvky, ktoré okamžite prezrádzajú pôvod auta. Nuž, zvykáme si teda na ne.

Za volantom si pohodlnú polohu nájdete rýchlo, pomôže výškovo nastaviteľný volant, sedadlá sú mäkké, ale naznačujú aj istú podporu v bočniciach. Všetky ovládače sú na dosah, ergonómii nič nevyčítame, v aute nájdeme dokonca aj klimatizáciu. Rádio chýba. Máme priestor aspoň na odhalenie muzikálneho repertoáru auta a jeho prevodovky. Nepatria medzi najhlučnejšie, ich zvuk je ale prézentnejší, ako sme už dnes zvyknutí. Snahu o odhlučnenie je vidno aj v motorovom priestore, kde sa nachádza dodatočná izolačná vrstva zvnútra kapoty. Motor mierne stíchne po zahriatí, stále však dáva o sebe vedieť. No a prevodovka, na tú si hlavne pripravte pevnú ruku. Jej 5 prevodových stupňov nájdete poľahky, avšak samotné radenie vyžaduje viac sily. Zaradenie spiatočky je asi najväčším prekvapením, v tom momente sa totiž v aute rozoznie zvláštny zvuk a donedávna kaplnka na strede palubnej dosky ožije rôznymi farbami. Ide o cúvací senzor, ktorým je Kalina štandardne vybavená od druhej najnižšej výbavy a okrem pípania upozorňuje vodiča na vzdialenosť od prekážky aj zobrazovaním samotnej vzdialenosti na malom displaji. To sme naozaj nečakali.

Ďalšie veľké prekvapenia sa už nekonajú, šestnásťventilová 1.4ka s výkonom 65.5kW, teda 90 koní a krútiacim momentom 127Nm pri 4500 otáčkach sa stará o adekvátnu dynamiku, ktorá síce neohúri, no poteší príjemnou spotrebou na hranici 7 litrov v meste. Agregát sa vozidlu vyslovene hodí, čo sa dá povedať aj o jeho podvozku. Badateľne vyššia svetlá výška už čo-to naznačuje a ani tu sa nemýlime. Už po prvých kilometroch vám je jasné, že na nemeckom Nurburgringu Kalina nestrávila asi ani sekundu, tam však ani jazdiť nikdy nebude. Bude jazdiť na našich cestách, kde jej schopnosti ocenia všetci. Jamy, diery, praskliny, kopčeky a hrbolčeky, tie Kalina ignoruje. Náklony síce limitujú rýchlosť v zákrutách, ale o nich Kalina nie je. Jej úlohou je prejsť a prežiť všetko, čo by s najväčšou pravdepodobnosťou aj mala. Jednoduché bubnové brzdy na zadnej náprave spolu s malými kotúčmi na prednej náprave brzdia tiež postačujúco a nemali by byť náročné ani na údržbu, či náhradné diely.

Ak sa rozhodnete – a keďže inú možnosť nemáte – aj sa rozhodnete pre motor s objemom 1.4 litra, Kalinu vo výbave Komfort si môžete kúpiť už za 5490EUR, náš Lux stojí o 1700eur viac. Zoznam príplatkovej výbavy je sympaticky obšírny, i keď v našej výbave Lux už si v podstate nemusíte priplácať takmer za nič okrem metalízy a autorádia. Pokiaľ ale potrebujete, nájdete tu ťažné zariadenie, praktickú vaničku do kufra za sympatických 35EUR, integrovaný zámok riadiacej páky, či dokonca balík Street Racing, teda akýsi fabrický optický „tuning“. Lada Kalina nie je autom pre každého. Niekto by jej vytýkal množstvo drobností, no fakt je ten, že ide o mimoriadne priestranné, robustné auto za rozumnú cenu, ktoré by malo prežiť aj najtvrdšie zaobchádzanie a nám sa preto páči. Už iba doladiť tých pár detailov..
 
Vítame:
- Priestranný interiér
- Objem kufra
- Robustnosť podvozku
- Parkovací senzor, vyhrievanie sedadiel

Chýba nám:
- Výbermotorov
- Kvalita spracovania
- Odhlučnenie
- Otváranie kufra, nádrže




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Tých deväťdesiat minút to malo fičať jedna radosť a divák to mal zhltnúť na jeden dych. Niekde sa však stala chyba.
pred 9 rokmi
Jeden z najdiskutovanejších a najoceňovanejších nezávislých filmov tohto desaťročia.
pred 7 rokmi
Na pozadí osudov ľudí, ktorých cesty sa náhodne pretnú na lesnej chate, sa rozvíja komorný príbeh o potrebe lásky, nenávratných životných zvratoch a čakaní na zjavenie.
pred 5 rokmi
Server.sk prekonal ďalšiu hranicu. A to 40 000 fanúšikov na sociálnej sieti Facebook.
pred 7 rokmi
Veriaci sa budú môcť rozhodnúť, či časť zo svojich daní prenechajú štátu, alebo cirkvám
pred 5 rokmi
Animovaný seriál Mimi a Líza z dielne Kataríny Kerekesovej sa na obrazovky RTVS dostane už na Vianoce. Po dlhých rokoch sa tak vo Večerníčku opäť objaví pôvodná animovaná tvorba.
pred 6 rokmi
Ekvádorský minister zahraničia Ricardo Patino v pondelok uviedol, že je pripravený rokovať s Britániou o osude zakladateľa WikiLeaks Juliana Assangea.
pred 5 rokmi
Ako to je? Škodí či nie a aké množstvo je bezpečné pre človeka?

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT