Pre ekologicky a úsporne zmýšľajúcich ľudí ponúka
Kia verziu
Eco Dynamics s dieselovým trojvalcom s objemom 1,1 litra.
Zdroj obrázku: © Server.sk
Kia Rio sa postupom času zmenila na štýlový malý hatchback a posunula sa aj v technológiách. Pre ekologicky a úsporne zmýšľajúcich ľudí ponúka verziu Eco Dynamics s dieselovým trojvalcom s objemom 1,1 litra, ktorý mnohým zdvihne obočie. Výrobca sľubuje spotrebu pod 4 litre na 100 km.
Karoséria Ria zaznamenala prechodom z druhej na tretiu generáciu radikálnu zmenu, z tvarov jej predchodkyne sa nezachovalo absolútne nič. Dizajn novej verzie od tímu
Petra Schreyera sa tu prejavuje naplno a Kia urobila dobre, že Nemca na kreslenie áut pre Európu najala. Medzi veľkými čelnými svetlometmi je maska v tvare tigrieho nosa spoločná pre celú rodinu
Kia, u verzie
Eco Dynamics je uzavretá a vzduch k motoru prúdi otvorom v nárazníku. Predné denné svietenie a koncové svetlá môžu pri vyššej výbave za príplatok využívať technológiu LED. Spodná línia bočných okien mierne stúpa, strecha sa zvažuje mierne a končí zadným spojlerom. Zadná časť pôsobí dosť zdvihnuto kvôli piatym dverám, ktorým sa ušlo malé okno limitujúce výhľad vzad. Spodná časť zadného nárazníka je z praktického čierneho plastu bez lakovania. V dizajne spravili Kórejčania veľký krok vpred, veď
Kia Rio je jedným z najatraktívnejšie vyzerajúcich jedincov vo svojej triede.
Tvary auta sú moderné a pravé Európske, to sa Európanom páči.
Tak ako sa podarilo Rio zvonku, je vydarené aj zvnútra, kde hýri vzdušnosťou a vzhľadom na triedu auta aj nadpriemerným priestorom. Ten inžinieri dosiahli zväčšením rázvoru a rozchodov kolies, ktoré sú takmer v rohoch karosérie s malými prevismi. Výrobca použil v kabíne hodnotné materiály a nechal si záležať aj na ich spracovaní. Sedadlá dobre poslúžia aj na stredne dlhých trasách, sedenie v nich je vďaka ich veľkým rozmerom dostatočne pohodlné, absencia lepšieho bočného vedenia u auta bez športových ambícií nevadí. Nadpriemerný je hlavne vnútorný rozmer na šírku. Pasažieri na zadnej lavici budú mať dosť miesta na nohy aj na hlavu. Pohodlne sa samozrejme odvezú vzadu iba dve osoby, aj to maximálne do 185 cm, no rovnako urastení jedinci môžu sedieť aj pred nimi, čo v triede malých vozidiel vôbec nie je bežné. Okolo predných aj zadných miest je množstvo priestorov na odloženie drobností a fliaš pre každého pasažiera. Batožinu si posádka odvezie v kufri s objemom 282 litrov, po sklopení sedadiel narastie na 923 litrov s rovnou plochou. Tuhosť karoséria si vybrala daň v podobe nakladacej hrany vo výške 75 cm.
Tvorcovia sa sústredili na prehľadnosť a ergonómiu, ktorá je dotiahnutá do detailov.
Viacfarebná prístrojová doska je príkladne prehľadná a má intuitívne ovládanie. Pod stredovým panelom s ovládaním rádia a teploty a intenzity vetrania sú zaujímavo prevedené tlačidlá vyhrievania skiel a klimatizácie. V priestore pod nimi je vstup
AUX a
USB zabudovaný už od najnižšej výbavy. Ideálnu polohu si vodič nájde ľahko, a zimné štarty môže za príplatok u najvyššej verzii spríjemniť vyhrievanie volantu, kombinované s vyhrievanými prednými sedadlami. Na volante je ovládanie audia a tempomatu s obmedzovačom rýchlosti, na spodnom dvojitom ramene je ovládanie handsfree telefonovania a palubného počítača. Údaje z palubného počítača sa zobrazujú na displeji v strede hlavného tubusu s rýchlosťou, dva bočné zobrazujú otáčky a teplotu motora s hladinou paliva v nádrži. Snáď jediným nedostatkom v interiéri je absencia ovládania okien na jedno stlačenie, túto funkciu má iba okno u vodiča. Menší pomer presklenia karosérie a hrubé stĺpiky mierne obmedzujú výhľad, predovšetkým šikmo vzad.
Na zadných sedadlách je na túto triedu nadpriemerný vnútorný priestor, hlavne na šírku.
V snahe o nízke emisie a spotrebu dotiahla
Kia downsizing veľmi ďaleko – pod kapotou nám drkotal trojvalcový turbodiesel s objemom 1,1 litra. Pri voľnobehu počuť, že motoru asi jeden valec chýba, prejav agregátu je však prijateľný, pri jazde je ešte umiernenejší a neotravuje posádku nadmerným hlukom. Za dynamiku auta hovorí rozbeh z 0-100 km/h za 16,1 sekundy a maximálna rýchlosť 158 kilometrov za hodinu. 55 kW výkonu dostupných pri 4000 otáčkach rozbieha auto veľmi ležérne a za sprievodu jemných vibrácií, situáciu zachraňuje krútiaci moment 170 Nm prítomný od 1500 do 2750 otáčok za minútu. Pod týmto spektrom číha turbo-priepasť a vyššie žiadny citeľný nárast výkonu nepríde. Navyše indikátor radenia pred 2500 otáčkami nabáda k preradeniu vyššie, podtočený motor zase výrazne protestuje štrajkom a otrasmi. Kvôli dĺžke prevodov treba radiť často, našťastie je chod krátkej radiacej páky presný a hladký. Športové ambície teda Rio s trojvalcom nemá, motor si vzal na mušku spotrebu a ekológiu. V meste sa nám darilo jazdiť za zhruba 5 litrov, po vidieckych cestách len za 4 litre, na diaľnici sa pohybovala spotreba okolo 6 litrov na 100 km. K úspore paliva sa snaží prispievať aj systém Štart-Stop, ktorý
Kia nazýva ISG. Šetrí však iba minimálne, výrobca však s ním udáva iba 94 gramov CO2 na kilometer. V niektorých krajinách je takáto hodnota produkcie skleníkového plynu zvýhodňovaná zo strany štátu, ale u nás nie a tak nemá systém za 270 € veľký význam. Celkovo sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 4,7 litra, teda o liter viac ako udáva výrobca. Oficiálna hodnota nemusí byť nereálna, ale dala by sa dosiahnuť len pri neustálej snahe o jej dosiahnutie a bez jazdenia po diaľnici, čo zase pre „ekológov“ nemusí byť až taký problém.
Motor 1.1 CRDi je síce slabý, ak ho vodič netlačí do rýchlejšieho tempa sa odmení lacnou jazdou.
Podvozok auta je príjemným prekvapením, hlavne v tlmení nerovností si vedie aj so 16-palcovými kolesami veľmi dobre, na 15-kach by boli výsledky určite ešte lepšie. Pruženie je naladené tvrdšie, no Rio je komfortné a jeho jazdné vlastnosti sú vynikajúco čitateľné, takže sa s autom dobre jazdí. Riadeniu síce chýba spätná väzba, no je presné a posilňovač s premenlivým účinkom umožňuje ľahké manévrovanie v meste a na diaľnici stuhne. Rýchlo reaguje na pokyny k zmene smeru a výraznejšie sa pri nich nenakláňa, k limitu schopností podvozka sa s ponúkanými motormi len tak niekto nedostane. Pre prípad potreby má Rio v rukáve bohatú bezpečnostnú výbavu.
Batožinový priestor má s objemom 282 litrov má pravidelný tvar.
Malý hatchback s malým naftovým motorom vôbec nemusí byť zlou voľbou.
Kia Rio výborne vyzerá a jazdí, jej interiér je moderný a priestorovo mieri takmer o triedu vyššie. Motor
1.1 CRDi ma však zmysel iba za špecifických okolností, kedy sa s ním vodič vyhýba diaľniciam a nikam sa neponáhľa rýchlejšou jazdou. Vtedy ho odmení nízkou spotrebou, pri dynamických presunoch však apetítom prekoná aj výkonnejší agregát
1.4 CRDi, ktorý rovnako ako ostatné motory v ponuke podáva podstatne lepšie výkony. Pre menej trpezlivých vodičov tak bude určite vhodnejší silnejší diesel, ktorý si s ťarchou auta poradí ľahšie, pri menšom ročnom nájazde kilometrov asi tradične padne voľba na niektorý z benzínových motorov. Cenová politika je pri tom nastavená veľmi agresívne a
Kia ponúka 7-ročnú záruku a niektoré prvky výbavy, ktoré v tejto triede často vôbec nie sú dostupné.
Typ motora
: Vznetový prepĺňaný trojvalec, common-rail
Max. výkon
: 55 kW (75 k) / 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment
: 170 Nm / 1 500 – 2 750 ot./min
Zrýchlenie
: 0 - 100 km/h 16,1 s
Prevodovka
: 6-stupňová manuálna
Pohotovostná hmotnosť
: 1 191 - 1 293 kg
Celková hmotnosť
: 1 640 kg
Objem batožinového priestoru
: 288 / 923 l
Spotreba / mesto
: 3,9 l/100km
Spotreba / mimo mesta
: 3,3 l/100km
Spotreba / kombinovaná
: 3,6 l/100km
Spotreba – priemer testu
: 4,7 l/100km
Objem palivovej nádrže
: 43 l