Model Santa Fe štartoval na slovenskom trhu s jednou výbavou Country a na výber mal tri motory (dva benzínové, jeden diesel).
Zdroj obrázku: TS Server.sk
Model Santa Fe štartoval na slovenskom trhu s jednou výbavou Country a na výber mal tri motory (dva benzínové, jeden diesel). To bolo v polovici roku 2001. Dnes sú výbavy dve - pribudol variant Elegance a pohonné jednotky sú štyri: 2.4i (106,5 kW/145 k), 2.7i V6 (127 kW/173 k), common-railový motor
2.0 CRDi (82,5 kW/113 k) a najnovší 2.0 CRDi VGT (92 kW/125 k).
Skratka VGT (Variable Geometry Turbocharger) znamená, že motor má nové turbodúchadlo s variabilnou geometriou tzv. rozvádzacích lopatiek. Princíp je (zjednodušene) takýto: Pohyblivé rozvádzacie lopatky v komore turbíny pri malom počte otáčok zmenšia prierez pre vstup výfukových plynov, čím sa zväčší ich prietoková rýchlosť, a teda narastie aj tlak na lopatky turbínového kolesa. A naopak pri vysokých otáčkach sa prierez pre vstup výfukových plynov zväčší a rýchlosť plynov klesne. Systém VGT tak zabezpečuje optimálny plniaci tlak vzduchu v celom pracovnom režime motora a najmä zmierňuje tzv. turboefekt - typickú oneskorenú reakciu motora pri prudkom zošliapnutí pedála akcelerátora, teda pri prechode z nízkych
do vysokých otáčok. A to je jadro novinky, ktorá okrem zvýšeného výkonu o 11 % ponúka i lepšiu pružnosť a väčší krútiaci moment, pričom maximálnu hodnotu 285 Nm (+ 30 Nm) dosahuje v širokom rozsahu otáčok 1950 - 2600 1/min.
Ako sa vylepšenie prejavuje na jazdných výkonoch? Testovaný Hyundai Santa Fe s motorom 2.0 CRDi VGT so štvorstupňovou automatickou prevodovkou šprintuje z 0 na 100 km/h za 15,3 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 165 km/ h, kým pri verzii 2.0 CRDi (tiež s "automatom") je to 17,0 sekúnd a 160 km/h. Aj spotreba mimo mesta (7,5 l/100 km) a v kombinovanom cykle (9,1 l/100 km) vychádza síce len o desatinku litra, ale predsa len v prospech výkonnejšieho variantu.
V porovnaní s modelom, s ktorým sme jazdili pred viac ako rokom, výrobca výrazne zmodernizoval zapínanie pohonu 4x4. Pôvodný mechanický princíp s medzinápravovým diferenciálom a viskóznou spojkou nahradila elektronicky ovládaná lamelová spojka , integrovaná v telese zadného diferenciálu. Pri plynulej jazde za dobrých adhéznych podmienok sú poháňané predné kolesá. Na klzkom povrchu, alebo pri prudkej akcelerácii sa na zadnú nápravu prenáša až 50 percent výkonu (predtým v pomere 60:40). Nový systém zmenšuje pasívne odpory hnacej sústavy, znížil spotreba paliva a zlepšil akceleráciu, ale hlavne sa skrátil času potrebný na aktivovanie systému Výbava Elegance je bohatá, či už hovoríme o prvkoch bezpečnosti (ABS + EBD, 4 airbagy, diferenciál zadnej nápravy s obmedzenou svornosťou), alebo komfortu (vrátane automatickej klimatizácie a kožených poťahov sedadiel, predné sú vyhrievané). Automobil, ktorý sme skúšali, však bol skupiny N1 - s posuvnou deliacou stenou. Takže po odpočte DPH mal najdrahší Hyundai Santa Fe zaujímavú cenu 1 061 600 Sk.