Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. novembra 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Ford Focus C-Max 1.6 TDCi Durashift CVT

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 16.02.2005

Ford Focus C-Max 1.6 TDCi Durashift CVT.Zdá sa, že pre klasické automatické prevodovky začína pomaly zaznievať labutia pieseň.
Ford Focus C-Max 1.6 TDCi Durashift CVT
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Ford Focus C-Max 1.6 TDCi Durashift CVT.Zdá sa, že pre klasické automatické prevodovky začína pomaly zaznievať labutia pieseň. Čoraz silnejšie sa totiž do popredia tlačia buď robotizované konštrukcie, ktoré sú akýmsi mixom automatickej a mechanickej prevodovky, alebo tzv. CVT prevodovky s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru. My sme si jednu z nich vyskúšali vo Forde Focuse C-Max. Je to zároveň jediná voľba, ktorú máte k dispozícii, ak chcete v modeli C-Max občas nechať radiť prevodovku a občas "vziať veci do vlastných rúk". Hlavná výhoda prevodovky CVT v porovnaní s automatickou je predovšetkým vo veľkom rozpätí prevodov (pomer najdlhšieho a najkratšieho prevodu). Automat máva bežne rozsah 4,0 a vývoj postupne smeruje k rozsahom 5 a viac. CVT už dnes dosahuje rozsah 6,0. Ďalšou výhodou je okamžité a plynulé preradenie a pretože sa nečaká na synchronizáciu, celý proces ovplyvňuje iba čas, ktorý hydraulický systém potrebuje na zmenu prevodového pomeru remeníc. To sa navyše deje bez prerušenia prenosu krútiaceho momentu.

Durashift CVT.Najviac dokážu vyťažiť z výhod prevodovky CVT predovšetkým naftové motory, ktoré sa vyznačujú náhlym nárastom krútiaceho momentu v nízkych otáčkach a relatívne malým rozsahom využiteľných otáčok. Preto Ford ponúka CVT práve v kombinácii s turbodieselom s priamym vstrekovaním paliva common-rail druhej generácie 1.6 TDCi a to za príplatok 50.600 Sk. Jeho výkon 80 kW/110 k vrcholí pri 4000 ot/min a krútiaci moment dosahuje hodnotu 245 Nm pri 1750 ot/ min. Ideálna kombinácia pre milovníkov plynulej a úspornej jazdy. Žiadne trhanie či šklbanie pri rozbehu a zmenách prevodových stupňov, iba plynulá akcelerácia. Za bežných podmienok, teda pri jazde s ľahkou nohou na plyne, elektronika drží motor v nízkych otáčkach okolo 1500 až 2000/min. Akonáhle však potrebujete zrýchliť a zošliapnete akcelerátor na podlahu (čím dosiahnete zaťaženie nad 95 %), prejde CVT do režimu kick-down. Vtedy otáčky motora vyletia hore a udržujú sa na hodnote 4000/min - v oblasti najvyššieho výkonu motora a hoci ručička otáčkomera sa nehýbe, plynulou zmenou prevodu vozidlo zrýchľuje. Výsledkom je napríklad výrazne kratší čas potrebný na obehnutie vozidla. Len pre porovnanie: ten istý motor s manuálnou prevodovkou zrýchli na 4. prevodovom stupni z 50 na 100 km/h za 12,1 s, kým s prevodovkou CVT za 7,9 s (tá však prevod zmení). Ak pedál akcelerátora uvoľníte, otáčky ihneď klesnú a auto môže pozvoľne naďalej zrýchľovať na nízkych otáčkach. Vďaka svojej inteligencii sa CVT dokáže prispôsobiť aj športovejšie založeným vodičom. Podľa informácii o rýchlosti každého z kolies vie napríklad rozoznať, že auto prechádza zákrutou, a preto nie je vhodné preraďovať na vyššiu rýchlosť . Pri jazde dolu kopcom zase umožňuje brzdiť pred zákrutou motorom, čo prináša rovnaký efekt ako pri brzdení motorom s manuálnou prevodovkou. Pokiaľ by vás automatický mód radenia po čase omrzel a zachcelo by sa vám trochu si "zašaltovať", posunutím páky doprava sa navolí sekvenčný režim. Ten vám poskytne sedem virtuálnych stupňov len pre jazdu dopredu. Radí sa pohybom páky dopredu a dozadu. Napriek tomu, že elektronika dáva vodičovi pri manuálnom radení pomerne veľkú voľnosť, kvôli ochrane pohonnej jednotky si posledné a rozhodujúce slovo ponecháva predsa len ona. V praxi to vyzerá tak, že ak to nedovoľujú otáčky, odmietne podradiť, alebo pri zastavovaní vám nezhasne motor, lebo sama si zníži prevod.

Veľkou výhodou prevodovky CVT v porovnaní s klasickým automatom by mala byť spotreba paliva. Výrobca tvrdí, že v meste sú na tom oba typy pomerne rovnako, mimo je však CVT kvôli efektívnejšiemu využitiu motora na tom lepšie. Nám sa deklarovaných 5,7 v kombinovanom režime síce dosiahnuť nepodarilo, ale 6,8 l nafty na 100 km s plne naloženým autom považujem stále za veľmi príjemnú hodnotu. Michal Karpat




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Líder kapely Billie Joe Armstrong cez Twitter fanúšikov a fanúšičky informoval, že nové skladby sú svieže a energické.
pred 7 rokmi
Pripustil to ekvádorský minister zahraničných vecí Ricardo Patino, ktorý má o tejto otázke rokovať so svojím britským rezortným kolegom.
pred 13 rokmi
Nieje nič lepšie ako sa ráno prebudiť odpočinutí a plní energie do nového dňa. Koľko ľudí pozná tento pocit?
pred 9 rokmi
I Am ... World Tour speváčky Beyoncé zahŕňalo 108 vystúpení v 78 mestách, 32 krajinách, na 6 kontinentoch a naživo ho videlo cez 1,1 milióna fanúšikov.
pred 8 rokmi
Útočisko Nicholasa Sparksa vás vtiahne svojou jedinečnou atmosférou.
pred 8 rokmi
Dvanásty ročník medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet otvorí brány bratislavských kinosál už dnes, 29. novembra.
pred 4 rokmi
V snímke s pracovným názvom Unauthorized Beverly Hills 90210 Story sa chcú filmári zamerať predovšetkým na prvé štyri sezóny projektu a napätie, ktoré vládlo medzi hercami, herečkami a producentmi na pľaci i mimo neho.
pred 9 rokmi
Prvá predpoveď počasia s geolokáciou na Slovensku

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT