Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. augusta 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Dacia Logan na streche?

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 26.09.2005

Renault a Dacia v paľbe kritiky. Je Logan naozaj taký nebezpečný, ako sa nám to nemeckí novinári a tamojšie inštitúcie snažia nahovoriť, alebo je to len ďalší pokus očierniť najlacnejší rodinný sedan skôr, než začne odkrajovať z koláča nemeckých auto
Dacia Logan na streche?
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Renault a Dacia v paľbe kritiky. Je Logan naozaj taký nebezpečný, ako sa nám to nemeckí novinári a tamojšie inštitúcie snažia nahovoriť, alebo je to len ďalší pokus očierniť najlacnejší rodinný sedan skôr, než začne odkrajovať z koláča nemeckých automobiliek?

Všetko sa začalo porovnávacím testom pasívnej bezpečnosti. Aby to vyzeralo vierohodne, spojil sa renomovaný motoristický týždenník s nezávislou autorizovanou skúšobňou automobilov Dekra a klasický bariérový test uskutočnili podľa známej metodiky Euro NCAP. Rovnakej skúške podrobili novú Daciu Logan a VW Golf IV, ktorý mal najazdených 60.000 km. Najprv testovali ich dynamické vlastnosti a potom ich poslali proti stene. Výsledok sa dal očakávať. Logan získal 3 hviezdičky a novinári preto svojim čitateľom odporučili kúpiť si radšej jazdené auto z domácej produkcie. Všetko bolo na prvý pohľad v poriadku. Analýzou však vyšlo najavo niekoľko pozoruhodných skutočností. V prvom rade to bolo načasovanie akcie mesiac pred oficiálnym uvedením Dacie Logan na nemecký trh. Ďalším momentom bola voľba konkurenta. Otázne je, prečo Logan neporovnávali s novým modelom rovnakej cenovej kategórie. Prečo si vybrali štvrtú generáciu jedného z najpredávanejších áut nášho kontinentu, ktorého hendikepom malo byť 60.000 najazdených kilometrov? Veď dlhodobé užívanie auta bez nehody nemá na jeho pasívnu bezpečnosť nijaký vplyv. Navyše nemeckí novinári to riadne prehnali, keď s veľkou pompéznosťou svetu oznámili, že Logan získal v bariérovom teste 3 hviezdičky. Nebola to totiž žiadna novina. Takýto výsledok predpovedal Louis Schweitzer, prezident koncernu Renault, už vlani pri oficiálnej premiére Dacie Logan. Po bariérovej skúške nemeckého týždenníka v skúšobni Dekra nasledoval oficiálny test Euro NCAP, ktorý potvrdil predchádzajúce výsledky. Logan dostal za pasívnu bezpečnosť 3 hviezdičky. Za čelný náraz získal 8 zo 16 možných a za bočný 11 bodov. Z testu vyplýva, že Logan má pevnú karosériu a celkom dobre fungujúce čelné airbagy. Senzory však predným figurínam namerali veľké zaťaženie hrudníka. Ako nebezpečná sa ukázala pedálová skupina ohrozujúca nohy vodiča. Zato v bezpečnosti detí je Logan dobrý. Keď zástupcovia Dacie na prezentácii v Paríži hovorili o bezpečnosti porovnateľnej s Alfou Romeo 147, znelo to ako žart. Čas ale ukázal, že nevtipkovali, pretože Alfa získala 21 bodov a 3 hviezdičky. V čelnom náraze dopadla horšie než Dacia Logan. Treba však objektívne priznať, že napr. predchádzajúca generácia Škody Octavie je o niečo bezpečnejšia než Dacia Logan.

Poslednou perličkou nemeckých novinárov je losí test autoklubu ADAC, pri ktorom sa Logan údajne prevrátil. Správa vyvolala senzáciu a okamžite sa rozšírila do bulvárnych i motoristických médií. ADAC však nemá o prevrátení Logana takú presvedčivú fotodokumentáciu, aká bola k dispozícií v prípade modelu Mercedes-Benz A-triedy v roku 1998, a preto snímky zo svojej internetovej stránky krátko po ich zverejnení stiahol. Z týchto informácií musí byť aj nezasvätenému jasné, že v tejto kauze nejde len o previerku bezpečnosti. Pri analýze fotografií sme si všimli niekoľko pozoruhodných detailov, ktoré svedčia o tom, že nie všetko bolo pri tomto teste tak, ako tvrdí ADAC a ako to s chuťou prezentovali aj niektoré slovenské i české médiá.

ADAC napríklad vo svojej správe považuje deformáciu predného stĺpika za silnú a pre posádku nebezpečnú. Žiadna z fotografií to však nedokazuje (snímka č. 1). Istý slovenský bulvárny denník vo svojom vydaní z 2. 8. 2005 o. i. napísal: "Treba dodať, že experti z ADAC testovali Logan v najlacnejšej výbave, ktorá skrutný stabilizátor neobsahuje (vo vyšších už je)." Prevrátený automobil však stabilizátor prednej nápravy má a na obrázku ho veľmi dobre vidieť (snímka č. 2 a 3). Nevieme ako v Nemecku, ale na Slovensku základný Logan nemá hliníkové disky kolies, hmlovky a nárazníky vo farbe karosérie. Tiež sa nám nechce veriť, že by tamojší importér na takom náročnom trhu, akým nemecký bezpochyby je, dal na test Logan v inej ako najvyššej výbave.

Najčítanejší český motoristický týždenník píše: "Navyše sa pri silnom náklone zobula pneumatika a ráfik šúchajúci sa o asfalt dielo dokonal". Zvlečenú pneumatiku na fotografii nevidno (snímka č. 4) navyše prevrátené auto má hliníkové disky, ale naklonené vozidlo na inom obrázku (naznačujúcom blížiace sa prevrátenie) má ľavý predný disk čierny (snímka č. 5 a 6)! Keď sme túto skutočnosť odhalili a zverejnili na internetovej stránke sme.sk, niektorí čitatelia poznamenali, že prevrátená Dacia Logan má plechové disky s puklicami, pričom kryt tesne pred prevrátením z kolesa odletel. Preto sme urobili detailné výrezy kolies na snímke. Cez plechový disk by nebolo vidieť brzdový bubon resp. brzdový kotúč (snímka č. 7). Aj na kolese z odvrátenej strany je vidno "hliníkovú" farbu disku. Okrem toho na fotografiách prevráteného vozidla sú príplatkové 15-palcové disky. Ozdobné kryty kolies (puklice) používané na plechových diskoch majú iný dizajn a montujú sa na 14-palcové kolesá. Zdôrazňujeme, že Dacia vyrába len jeden vzor puklíc (obuté ich má napríklad nami dlhodobo testované vozidlo) a jeden vzor hliníkových diskov!

Preto koleso, cez ktoré sa Logan podľa snímky prevrátil, nie je hliníkové, ale plechové. Testovací Logan mal zrejme predtým drobnú kolíziu, pri ktorej sa poškodil pôvodný disk aj ľavá predná hmlovka. Koleso preto vymenili za rezervné - plechové. Nikde sa však nepíše, či skontrolovali tlak v pneumatike, ktorá mohla byť podhustená a mohla tak prispieť k zahryznutiu disku do asfaltu a následnej kolízii. Navyše keď niekto chce, nájde spôsob, akým prevráti hocijaké auto. Cieľ autorov tohto testu bol splnený, pretože informačná búrka udrela práve v čase, keď Dacia zožína na nemeckom trhu nebývalé predajné úspechy. Či sa ľudia na to aj chytia, ukáže budúcnosť. Motoristickej verejnosti musí byť jasné, že Logan nemôže dosahovať takú smerovú stabilitu a pasívnu bezpečnosť, ako raz tak drahé autá na špici kompaktnej triedy. Napriek tomu sa nám zdá, že kampaň namierená proti tomuto autu, je príliš tvrdá a hlavne neobjektívna.

Krátko po publikovaní výsledkov testu poskytol Renault oficiálne, aj keď iba veľmi strohé vyhlásenie: Nemecký Automotoklub ADAC zverejnil výsledky testu jazdnej stability Dacie Logan, podľa ktorého sa vozidlo prevrátilo počas losieho testu pri rýchlosti 65 km/h. Tieto výsledky sme zatiaľ formálne zaznamenali. ADAC pôvodne vykonal dva testy podľa štandardov ADAC pri rýchlosti 100 km/h. Počas týchto testov neboli spozorované žiadne incidenty. Ďalšie losie testy sa vykonali neskôr kvôli fotografovaniu vozidla za jazdy. Tieto testy boli vykonané "ad hoc" procedúrou (pre tento účel - pozn. prekl.), čo je bezpochyby príčinou prevrátenia. Logan už v minulosti prešiel viacerými hĺbkovými losími testami v skúšobných programoch motoristických médií a poroty súťaže Car of the Year. Neobjavili sa žiadne problémy. Vozidlo tiež dosiahlo perfektné výsledky v množstve interných testov. Bezpečnosť je pre Renault najvyššou prioritou na každom konci spektra ponuky vozidiel. Nadviazali sme kontakt s automotoklubom ADAC, aby sme analyzovali výsledky.

Kto si to objednal? Nedalo nám a skontaktovali sme sa s centrálou ADAC v Mníchove. Nové informácie nám tam ale odmietli poskytnúť s odôvodnením, že celú záležitosť riešia s koncernom Renault. V krátkom rozhovore však potvrdili všetky naše domnienky a z nich vyplývajúce podozrenie. Technici ADAC priznali, že Dacia Logan losí test úspešne zvládla!!! Na strechu sa ju podarilo niekomu prevrátiť až po skončení skúšok - na špeciálnom predvádzaní pre fotografov! O to viacej nás zaráža, že najväčší nemecký autoklub združujúci milióny motoristov takéto snímky pustil do sveta. Na koho objednávku to urobil?

Dacia Logan, ktorú podrobujeme dlhodobému testu, má už najazdených vyše 20.000 km a jej podvozok nás zatiaľ nikdy nezradil. Preto sme mu dôverovali a rozhodli sa podrobiť ho rovnakému losiemu testu aký uskutočnil ADAC. Na parkovisku pretekárskych automobilov v Padocku pod Pezinskou Babou sme si rozostavili kužele presne podľa rozmerov ako uvádza ADAC. Tak sme Loganu pripravili porovnateľné podmienky. Prvé dva prejazdy boli len oboznamovacie. Tretí sme už išli naostro. Logan absolvoval prudký vyhýbací manéver na 3. prevodovom stupni rýchlosťou tesne pod 70 km/h (na tachometri) bez zhodenia jediného kužela. To bola zároveň aj hranica čistého prejazdu. Potom sme začali zrýchľovať. Strop daného vyhýbacieho manévru dosiahol Logan až pri 80 km/ h. Vtedy už jeho zadná časť ustreľovala do strany natoľko, že sme ho viac nedokázali vrátiť do pôvodnej stopy bez zhodenia niektorého z kuželov. Ani tentokrát však nedošlo k žiadnemu náznaku prevrátenia. Na záver sme rovnaký úkon absolvovali niekoľkokrát pri rovnakej rýchlosti (80 km/h) ale bez zaradeného rýchlostného stupňa. Výsledok bol takmer rovnaký. Logan ho zvládol bez zaváhania. Jediný rozdiel v porovnaní s prejazdom so zaradenou rýchlosťou bol v tom, že auto sa viac oprelo do ľavého predného kolesa, následkom čoho sa pravé zadné dvihlo o pár centimetrov vyššie. Domnievame sa preto, že v areáli ADAC prevrátili Logan za veľmi neštandardných podmienok. Keď ho náš Logan na vyšších a užších pneumatikách zvládol bez problémov aj pri vyššej rýchlosti, rovnako mal skončiť aj lepšie vybavený model skúšaný v Nemecku.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Ryba je už tradičný symbol Vianoc; rybacie špeciality nesmú chýbať na žiadnom stole počas Štedrého dňa.
pred 7 rokmi
Chudnutie podľa typu postavy: postava ako presýpacie hodiny, postava ako valec
pred 3 rokmi
Skupina HEX má nový rockový singel! Obľúbená kapela skomponovala titulnú pieseň k detektívnej komédii inšpirovanej poviedkou spisovateľa Michala Hvoreckého „Wilsonov“.
pred 7 rokmi
Americká r'n'b speváčka Mary J. Blige napíše pieseň pre dokument The Invisible War (2012), ktorý sa zaoberá problémom sexuálneho násilia a jeho obeťami z radov amerických vojakov.
pred 5 rokmi
Materská škola Fantastické detské centrum má pre deti pripravený vždy fantastický program!
pred 3 rokmi
Vydáva 2CD recitál ´70 – Live.
pred 8 rokmi
Kounotori (v preklade Biely bocian) 2 nesie niekoľkotonový náklad a po jeho vyložení na Medzinárodnej vesmírnej stanici by mala zhorieť pri návrate v atmosfére.
pred 7 rokmi
Zbohom Rasmus, prichádza súčasnosť.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT