Presne 80 rokov PO Svetovej premiére na pražskom autosalóne v roku 1935 oslavuje raritný prototyp ŠKODA 935 Dynamic s Prúdnicovou karosériou návrat na scénu výnimočných historických vozidiel.
Zdroj obrázku: SKODA Motorsport
Jediný existujúci exemplár bude patriť k najväčším hviezdam víkendového stretnutia veteránov
Bensberg Classics, KDE bude demonštrovať
dizajnové konštruktérske kompetencie mladoboleslavskej automobilky.
ŠKODA patrila v tridsiatych rokoch minulého storočia k priekopníkom v oblasti automobilovej aerodynamickej optimalizácie. Jedným zo
zásadných výsledkov vývoja boła výroba jedného exemplára koncepčného automobilu s prúdnicovou karosériou a s ďalšími technickými konštrukčnými
inováciami. V
apríli 1935 tak na pražskom autosalóne spôsobil senzáciu automobil
ŠKODA 935 Dynamic, ktorý okrem iného zaujal aj
nízkou hodnotou súčiniteľa odporu VZDUCHU.
"ŠKODA 935 Dynamic JE skutočným pokladom našej Značky," hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne ŠKODA múzea, a tiež
dopĺňa: "
Pocas reštaurovania sme sa vysporiadali s množstvom výziev. Som veľmi hrdý na to, že dokončený celok JE úplne verný pôvodnému
originálu - vrátane odtieňov laku. "
ŠKODA 935 Dynamic na Bensberg Classics
ŠKODA 935 Dynamic JE úchvatným reprezentantom dizajnérskych konštrukčných experimentov tridsiatych rokov a vo svojej dobe mala veľký vplyv na
ďalší automobilový vývoj. Prúdnicové karosérie s pretiahnutou zadnou časťou boli vtedy znakom konštruktérskej moderny. Škodováckym vývojárom sa
podarilo udržať nízku hmotnosť karosérie použitím kombinácie hliníka a ocele. Konštruktéri zvolili umiestnenie motorov pred zadnou poháňanou
nápravou - išlo o kvapalinou chladený plochý štvorvalec (boxer) o objeme 1,995 cm3
s Výkonom 40 kW (55 k).
ŠKODA 935 Dynamic JE jediným vyrobeným exemplárom a mala som zaujímavý osud. Bezprostredne po veľtrhoch v Prahe bol automobil určený pre ďalší
vývoj a výskum, v lete 1939 ho však automobilka predala do súkromných rúk. V privátnom vlastníctve bol automobil po nasledujúcich takmer tridsať
rokov. V roku 1968 odkúpila automobilka automobil späť do vtedy
vznikajúceho ŠKODA Múzea. Stalo sa jedným z prvých desiatich vozidiel vznikajúcej zbierky. V roku 2012 začala ŠKODA s rozsiahlou renováciou
tohto prúdnicového vozidla.
ŠKODA prezentuje v rámci tohtoročnej akcie Schloss Bensberg Classics (18. - 19. júla), Deväť veteránov: Laurin & Klement Voiturette (1905),
Laurin & Klement Typ S (1911), Laurin & Klement 110 (1925), ŠKODA 645 ( 1930), ŠKODA 935 Dynamic (1935),
ŠKODA Rapid Cabrio de Luxe (1937), ŠKODA Superb OHV (1939), ŠKODA Felicia (1961), ŠKODA 1100 MBX (1969) a ŠKODA 935 Dynamic (1935).
ŠKODA AUTO si v tomto roku pripomína 120. výročie svojho Založenia. Mladoboleslavská spoločnosť JE jednou z najstarších automobiliek na svete.
Korene siahajú až do roku 1895 - pred 120 rokmi založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladej Boleslavi továreň na výrobu bicyklov.
Produkciu automobilov zahájili v roku 1905, KEĎ predstavili Prvý model Voiturette A. Pôvodný podnik pánov Laurina Klementa sa do dnešných dní
rozvinul v globálne úspešného veľkosériového Výrobcu so 7 modelovými radmi a Viac ako 40 modelovými variantmi.